Aviation Artur Trendak "Taurus", 2014

Wiatrakowiec. Polska.
Wiatrakowiec Aviation Artur Trendak ”Taurus” w locie. (Źródło: ”Aviation Artur Trendak”).

Wiatrakowiec "Taurus" opracowany został w firmie Aviation Artur Trendak na początku lat 2010- tych. Nazywany przez producenta wiatrakowcem wielozadaniowym. Jest to większa wersja wiatrakowca Aviation Artur Trendak "Tercel", która otrzymała trzymiejscową kabinę w układzie 1 + 2.

Każdy z wiatrakowców wykonywany jest na indywidualne zamówienie co pozwala skonfigurować go tak, aby jak najlepiej spełniał swoje zadania. Dodatkową opcją jest zastosowanie otwieranej podłogi umożliwiającej montaż skanerów, aparatów lub innych urządzeń optycznych w bezpieczny i właściwy sposób. Dużą zaletą tego modelu jest zamknięta kabina, która sprawdza się w prawie każdych warunkach atmosferycznych.

Budowę prototypu ukończono w 2014 r. W tym samym roku wiatrakowiec "Taurus" prezentowany był w dalekiej Azji na Airshow China w Zhuhai. Egzemplarz (SP-XENN) prezentowany był na targach i wystawie lotnicza Air Fair 2016 na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy.

Do tego modelu firma oferuje specjalnie zaprojektowane oprzyrządowanie do oprysków oraz do introdukcji Trichogrammy (celowe wprowadzenie przez człowieka na teren uprawy chronionej organizmów pożytecznych). Wersja "Taurus Agro" prezentowana była podczas targów Aero Friedrichshafen 2018, wiatrakowiec z zamontowanym systemem Agro oraz systemem skanerów hiperspektralnych podbił Niemieckie targi.

W 2019 r. została opracowana wersja "Taurus Force" napędzana silnikiem CA 912 TURBO (RSTI) o mocy 103 kW. Powstała również wersja wyposażona w podwozie amfibijne "Amfibius" (ang. Amphibious).

Konstrukcja:
Trzymiejscowy wiatrakowiec.
Dwułopatowy wirnik o konstrukcji metalowej jest wytwarzany i dostarczany w komplecie (łopaty + piasta) przez firmę Aviation Artur Trendak. Łopaty, wykonane z ciągnionego aluminium, są całkowicie anodowane i wyważone.
Kabina zakryta z miejscami obok siebie.

Silnik:
- "Taurus"- CA 912 ULT (RST) o mocy 90- 99 kW (122 / 135 KM). Jest to silnik Rotax 912 UL, zmodyfikowany przez firmę Aviation Artur Trendak poprzez dodanie turbosprężarki Iveco. Śmigło pchające Kaspar KA-2/3 o średnicy 1,74 m,
- "Taurus Force"- CA 912 TURBO (RSTI) o mocy 103 kW (140 KM). Śmigło pchające DUC.

Dane techniczne "Taurus" (wg [1]):
Średnica wirnika- 8,4 / 8,6 / 8,8 m, długość- 4,9 m, wysokość- 2,8 m, powierzchnia wirnika- 55,38 / 58,0 / 60,0 m2.
Masa własna- 285- 350 kg, masa użyteczna max- 330 kg, masa startowa max- 600 kg.
Prędkość dopuszczalna- 210 km/h, prędkość max- 170 km/h, prędkość przelotowa- 130 km/h, prędkość minimalna- 50 km/h, wznoszenie- 4,1 m/, pułap- 4000 m, zasięg max- 450 km, czas lotu- 3,5 h, minimalna długość rozbiegu- 150 m, minimalna długość dobiegu- 0- 15 m.

Galeria

  • Aviation Artur Trendak ”Taurus”, rysunek w rzutach. (Źródło: Aviation Artur Trendak).
  • Wiatrakowiec w wersji ”Taurus Force”. (Źródło: Aviation Artur Trendak).
blog comments powered by Disqus