Aviation Artur Trendak "Tercel", 2012

Wiatrakowiec ultralekki. Polska.
Dwumiejscowy wiatrakowiec ultralekki Aviation Artur Trendak ”Tercel”. (Źródło: ”Aviation Artur Trendak”).

Dwumiejscowy wiatrakowiec ultralekki "Tercel" opracowany został w firmie Aviation Artur Trendak na początku lat 2010- tych. Stanowił dalszy rozwój konstrukcji Celier Aviation ”Xenon 2" (ZEN-1).

Jest to innowacyjny i jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie wiatrakowców dwumiejscowych. Może być on wyposażony w awionikę najlepszych producentów na świecie, w tym m.in. wyświetlacz ciekłokrystaliczny, nawigację GPS, kamerę termowizyjną i wiele innych. Kabina wiatrakowca wyróżnia się jedną z lepszych na rynku widoczności, co pozwala na łatwiejszy pilotaż i na lepsze widoki podczas lotu.  Wiatrakowiec spełnia niemieckie przepisy budowy wiatrakowców Bauvorschriften für UltraleichteTragschrauber.

Wersje:
- "Tercel Individual"- wersja umożliwiająca konfigurację wiatrakowca pod dodatkowe wyposażenie usługowe,
- "Tercel Sport"- wersja zawodnicza,
- "Tercel Exclusive".

Wiatrakowiec został doceniony na międzynarodowym forum. Prezentowany podczas konwentu stowarzyszenia Popular Rotorcraft Association w Mentone w USA, zdobył drugą nagrodę w kategorii dwumiejscowych wiatrakowców produkowanych seryjnie.

Podczas 14. Mikrolotowych Mistrzostw Europy w Nagykanizsa (Węgry, 9- 19.08.2017 r.) w klasie wiatrakowców Polacy wielki sukces. Pierwsze miejsce i tytuł mistrzów Europy przypadł załodze Alojzy Dernbach i Klaudia Laskowska (wiatrakowiec ZEN-1), drugie miejsce- Dariusz Szymańczak i Maciej Marszałek i trzecie miejsce- Marcin Majsterek i Dominika Jurkiewicz (na wiatrakowcach "Tercel").

Na 15 Mikrolotowych Mistrzostw Świata w Popham (Wielka Brytania, 20- 27.08.2016 r.) zostały przygotowane 3 egz. wiatrakowca "Sokół"- zawodniczą wersję "Tercela" o mniejszej masie i lepszych osiągach. Wicemistrzami została załoga Aloizy Dernbach i Sylwia Kędzierska, 3 miejsce zajęli Marcin Majsterek i Agnieszka Jurkiewicz.

Podczas 16. Mikrolotowych Mistrzostw Świata w Nagykanizsa (Węgry, 8-18.08.2018 r.) w klasie GL2- wiatrakowców Polacy zajęli całe podium. Pierwsze miejsce i tytuł mistrzów świata przypadł załodze Marcin Majsterek i Dominik Jurkiewicz. Na kolejnych pozycjach znalazły się załogi Dariusz Szymańczak i Maciej Marszałek oraz Alojzy Dernbach i Klaudia Laskowska. Zwycięskie załogi startowały na wiatrakowcach "Tercel Sport" i ZEN-1. Kolejnym trofeum w rękach naszych pilotów było drużynowe Mistrzostwo Świata. Tym samym "Tercel" uzyskał tytuł The Best Gyro 2018.

Wiatrakowce "Tercel" zostały dostarczone do odbiorców m.in. z Arabii Saudyjskiej, Australii, ChRL, Tajlandii, USA.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy wiatrakowiec.
Dwułopatowy wirnik o konstrukcji metalowej jest wytwarzany i dostarczany w komplecie (łopaty + piasta) przez firmę Aviation Artur Trendak. Łopaty, wykonane z ciągnionego aluminium, są całkowicie anodowane i wyważone. Cięciwa łopaty wirnika- 0,22 m. Układ prerotacji składa się ze sprzęgła pasowego (przekładni), giętkiego wałka napędowego i sprzęgła zębatego (Bendix).
Głównym elementem strukturalnym jest kadłub o konstrukcji kompozytowej. Z kadłuba wyprowadzone są dwie smukłe belki ogonowe, na których zabudowane jest usterzenie. Do struktury kadłuba przytwierdzony jest metalowy maszt, na którym osadzona jest głowica sterująca z wirnikiem nośnym. Kabina zakryta z miejscami obok siebie. Dostępna jest przez duże drzwi po lewej i prawej stronie. Bogate oszklenie zapewnia optymalną widoczność.
Usterzenie pionowe zdwojone (stateczniki i stery kierunku), na których z kolei osadzony jest statecznik poziomy o symetrycznym profilu. Usterzenie jest również konstrukcji kompozytowej.
Podwozie stałe, trójkołowe, ze sterowanym kołem przednim. Golenie główne sprężyste, wykonane z kompozytu. Goleń przednia amortyzowana jest pneumatykiem koła. Opcjonalnie może być stosowane podwozie pływakowe.

Wyposażenie- zestaw przyrządów nawigacyjnych i przyrządy kontroli pracy silnika.
Instalacje: elektryczna, hydrauliczna.

Silnik- CA 912 ULT (RST) o mocy 90- 99 kW (122 / 135 KM). Jest to silnik Rotax 912 UL, zmodyfikowany przez firmę Aviation Artur Trendak poprzez dodanie turbosprężarki Iveco.
Śmigło pchające, trójłopatowe kompozytowe Kaspar Aero 2/3 LT o zmiennym skoku na ziemi i w locie i średnicy 1,74 m lub śmigło DUC Windspoon przestawialne na ziemi.

Dane techniczne "Tercel" (wg [1]):
Średnica wirnika- 8,4 / 8,6 / 8,8 m, długość- 4,9 (lub 5,04) m, wysokość- 2,85 m, powierzchnia wirnika- 55,38 / 58,06 / 60,0 m2.
Masa własna- 285- 350 kg, masa użyteczna max- 240- 265 kg, masa startowa max- 560 kg.
Prędkość dopuszczalna- 210 km/h, prędkość max- 175 km/h, prędkość przelotowa- 140 km/h, prędkość minimalna- 50 km/h, wznoszenie- 6,1 m/, pułap- 4500 m, zasięg max- 800 km, czas lotu- 6 h, minimalna długość rozbiegu- 100 m, minimalna długość dobiegu- 0- 5 m.

Galeria

  • Aviation Artur Trendak ”Tercel”, rysunek w rzutach. (Źródło: Aviation Artur Trendak).
  • Widok kaduba. (Źródło: Aviation Artur Trendak).
  • Wiatrakowiec Aviation Artur Trendak ”Tercel” w locie. (Źródło: Aviation Artur Trendak).
  • Wiatrakowiec Aviation Artur Trendak ”Tercel” w locie. (Źródło: Aviation Artur Trendak).
  • Wiatrakowce zawodnicze ”Sokół” przeznaczone do startu w 15 Mikrolotowych Mistrzostw Świata w Popham, 2016 r. (Źródło: Aviation Artur Trendak).

Źródło:

[1] Aviation Artur Trendak.
[2] "Instrukcja obsługi technicznej Tercel".
[3] "Instrukcja użytkowania w locie Tercel".
[4] Wiatrakowce - czyli latanie dla każdego – część 2 - DlaPilota.
blog comments powered by Disqus