Starosta statek powietrzny, 1918
Szkieletowy kadłub aparatu, kryty jest od spodu dwoma warstwami metalowej blachy. Przestrzeń między nimi wypełniona jest korkiem, aby zapewnić pływalność statku powietrznego na wodzie. Posiada on kołowe podwozie (główne i ogonowe), statecznik ogonowy oraz pionowe usterzenie kierunku wychylane za pośrednictwem cięgni łańcuchowej łączonej ze sterownicą w kabinie pilota.
Śmigło ciągnące i wirnik nośny pracują na napędzie zespolonym z silnika spalinowego w kadłubie, przez transmisję kół zębatych, przekładni, cięgni łańcuchowych, sprzęgła. Silnik ten napędza również płat ruchomy. Przedmiotem wynalazku jest tutaj mechanizm zamiany ruchu obrotowego wału napędowego silnika na ruch okresowo-zmienny płata nośno-napędowego (za pośrednictwem korbowodu, przesuwającego ramę z zamocowanymi dźwigarami płatów w górę i w dół). Ponad kadłubem i płatem ruchomym rozpostarto płat stały o dużej powierzchni, typu spadochronu, zaopatrzony w żaluzje, otwierane podczas wznoszenia się aparatu w górę. Ponad tym płatem pracuje wirnik nośny, nad którym rozpościerać można jeszcze jeden spadochron- dodatkowy.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.