Starosta statek powietrzny, 1918
![](http://www.samolotypolskie.pl/uploads/Products/product_15666/preview_Starosta_statek_powietrzny_00.jpg)
Szkieletowy kadłub aparatu, kryty jest od spodu dwoma warstwami metalowej blachy. Przestrzeń między nimi wypełniona jest korkiem, aby zapewnić pływalność statku powietrznego na wodzie. Posiada on kołowe podwozie (główne i ogonowe), statecznik ogonowy oraz pionowe usterzenie kierunku wychylane za pośrednictwem cięgni łańcuchowej łączonej ze sterownicą w kabinie pilota.
Śmigło ciągnące i wirnik nośny pracują na napędzie zespolonym z silnika spalinowego w kadłubie, przez transmisję kół zębatych, przekładni, cięgni łańcuchowych, sprzęgła. Silnik ten napędza również płat ruchomy. Przedmiotem wynalazku jest tutaj mechanizm zamiany ruchu obrotowego wału napędowego silnika na ruch okresowo-zmienny płata nośno-napędowego (za pośrednictwem korbowodu, przesuwającego ramę z zamocowanymi dźwigarami płatów w górę i w dół). Ponad kadłubem i płatem ruchomym rozpostarto płat stały o dużej powierzchni, typu spadochronu, zaopatrzony w żaluzje, otwierane podczas wznoszenia się aparatu w górę. Ponad tym płatem pracuje wirnik nośny, nad którym rozpościerać można jeszcze jeden spadochron- dodatkowy.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.