Skrobacz Balloon-cycle, 1918
W dniu 1.06.1918 Jan Skrobacz zgłosił w USA do opatentowania rowero- balon (Balloon-cycle). Patent nr 1.285.818 wydano mu 26.11.1918 r.
Stanowił fuzję aerostatu z aerodyną oraz rowerem. Standardowy rower połączony jest w swej przedniej części z niewielkimi zbiornikami gazu nośnego, których siła wyporu odciąża przednią część pojazdu. W tyle zamontowany jest płat nośny. W zależności od prędkości ruchu roweru po ziemi, powstaje na nim określona wartość siły nośnej. Działanie balonu i skrzydła sprawia, że pojazd może oderwać się od ziemi.
Konstruktor sądził, że taki układ wspomagać będzie rowerzystę wjeździe. Idea bliska jest koncepcji tzw. awietki- latającego roweru, żywej od ok. 1910 r., z tym, że ta ostatnia zaopatrzona w płat nośny posługiwała się rowerem wyłącznie jako podwoziem aerodyny, elementem ruchu i napędu, czasami i śmigłowego.
W przypadku pomysłu Skrobacza koncepcja chybiona, a konstruktor nie uzyskałby efektów, jakich oczekiwał. Proponowane połączenie aerodyny, aerostatu i roweru nie ułatwiałoby jazdy, wprost przeciwnie.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.
[3] Official Gazette of the United States Patent Office, Tom 256.