Maciewicz samolot, 1910
Od 8 do 20.02.1910 r. przebywał we Francji. Morski Komitet Techniczny i Nadzwyczajny Komitet Odbudowy Floty Wojennej skierowały go tam celem zapoznania się ze stanem techniki lotniczej. 23.02.1910 r. na krótko powrócił do Rosji. Ponownie wyjechał do Francji gdzie kierował zakupem samolotów i szkoleniem lotniczym pierwszej grupy oficerów rosyjskich. Również sam szkolił się na pilota. W czasie nauki pilotażu i po powrocie do Rosji nadal pracował nad projektem własnego samolotu, przystąpił do opracowywania książki o żegludze powietrznej w wojnie morskiej.
Opracował projekt dwupłata, który mógłby prowadzić rozpoznanie nad morzem. Miał to być samolot dwuosobowy. Start z pokładu okrętu realizowany miał być z pomocą specjalnego wózka, odrzucanego z chwilą wzniesienia się aparatu w powietrze. Lądowanie realizowane było na własnym podwoziu kołowym samolotu, a dobieg skracany instalowaną na pokładzie siecią. Możliwe było również lądowanie na wodzie, na pływakach, po czym dźwigiem samolot podnoszony miał być na pokład.
Maciewicz wiele uwagi poświęcał promocji samolotu jako narzędzia walki, zwłaszcza jego wykorzystaniu w marynarce wojennej. Wskazywał też władzom wojskowym na możliwości użycia samolotu na okrętach podwodnych, co było wówczas bardzo śmiałym pomysłem.
Prace nad projektem zostały przerwane po śmierci Lewa Maciewicza, który zginął 7.10.1910 r. w katastrofie w czasie Wszechrosyjskiego Święta Lotnictwa w Sankt Petersburgu.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.