Curtiss Model E, 1911
W dniu 29.02.1912 r. rosyjski Sztab Generalny Marynarki Wojennej zakupił w USA trzy pierwsze wodnosamoloty Curtiss, w tym dwa Curtiss Model E i jeden Curtiss Model D. Obie typy napędzane silnikiem chłodzonym cieczą i posiadały podwozie składające się z jednego centralnego, płaskodennego pływaka pod kadłubem i dwoma cylindrycznymi pływakami na końcach dolnych skrzydeł. Po pierwszych udanych lotach, marynarze zamówili w Stanach Zjednoczonych kolejną partia samolotów. Na początku I wojny światowej wodnosamoloty uczestniczyły aktywnie w operacjach bojowych rosyjskiej floty.
W Polsce.
Jan Kamiński szkolenie lotnicze podjął w 1911 r. w szkole pilotów PRTW w Gatczynie. Po opuszczeniu Rosji dyplom pilota uzyskał w USA, w dn. 27.04.1912 r. jako 121 pilot USA, w słynnej szkole Glena Curtissa w San Diego (Kalifornia), na samolocie Curtiss Model D z silnikiem Gnôme o mocy 37 kW (50 KM). Występował na pokazach lotniczych m.in. w Evansville, Akron, Lamberton- pracował u Curtissa jako pilot wykonujący loty reklamowe. W maju 1913 r. wykonał przelot na trasie Akron-Silver Like, a we wrześniu 1913 r., w przeciągu 3 dni, przeleciał ponad zachodnimi obszarami stanu Ohio. Wykonywał również loty na wodnosamolocie Curtiss Model E.
W maju 1912 r. kupił samolot Curtiss Model E-8-75. Płatowiec był przechowywany w stodole, dopóki nie został odkryty w 1940 r. Został odremontowany i oblatany 17.06.1966 r., 53 lata po ostatnim locie. W 1969 r. trafił do zbiorów EAA AirVenture Museum w Oshkosh.
W 1912 r. Jan Kamiński zbudował w Veronie samolot własnej konstrukcji, wzorowany na dwupłacie Curtiss.
W dniu 29.02.1912 r. rosyjski Sztab Generalny Marynarki Wojennej zakupił w USA trzy pierwsze wodnosamoloty Curtiss, w tym dwa Curtiss Model E i jeden Curtiss Model D. Dwa pierwsze przybyły do Sewastopola w lipcu 1912 r. wraz z instruktorem Ch. Wytmerem i mechanikiem J. Halletem. Do listopada 1912 r. Wytmer przeszkolił 6 lotników morskich: G. A. Friede, W. W. Utgoffa, E. E. Kowerdjajewa, R. F. von Essena oraz dwóch Polaków: Wiktoryna Kaczyńskiego i Jana Stachowskiego. Ta szóstka stanowiła podstawę pierwszego w Rosji oddziału lotnictwa morskiego.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Experimental Aircraft Assoc. | EAA | The Spirit Of Aviation.
[3] Bowers Peter M. "Curtiss Aircraft 1907- 1947". Wydawnictwo Putnam & Company Ltd. London 1979.
[4] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.