Curtiss Model D (Curtiss Pusher, Curtiss Headless Pusher), 1911

Samolot lub wodnosamolot pionierski, szkolny, wojskowy. USA.
Samolot pionierski, szkolny i wojskowy Curtiss Model D (Curtiss Pusher). (Źródło: archiwum).

W dniu 29.02.1912 r. rosyjski Sztab Ge­neralny Marynarki Wojennej zakupił w USA trzy pierwsze wodnosamoloty Curtiss, w tym jeden Curtiss Model D i dwa Curtiss Model E. Obie typy napędzane silnikiem chłodzonym cieczą i posiadały podwozie składające się z jednego centralnego, płaskodennego pływaka pod kadłubem i dwoma cylindrycznymi pływakami na końcach dolnych skrzydeł. Po pierwszych udanych lotach, marynarze zamówili w Stanach Zjednoczonych kolejną partia samolotów. Na początku I wojny światowej wodnosamoloty uczestniczyły aktywnie w operacjach bojowych rosyjskiej floty.

W Polsce.

Jan Kamiński szkolenie lotnicze podjął w 1911 r. w szkole pilotów PRTW w Gatczynie. Po opuszczeniu Rosji dyplom pilota uzyskał w USA, w dn. 27.04.1912 r. jako 121 pilot USA, w słynnej szkole Glena Curtissa w San Diego (Kalifornia), na samolocie Curtiss Model D z sil­nikiem Gnôme o mocy 37 kW (50 KM).

Występował na pokazach lotniczych m.in. w Evansville, Akron, Lamberton- pracował u Curtissa jako pilot wykonujący loty reklamowe. W maju 1913 r. wykonał przelot na trasie Akron-Silver Like, a we wrześniu 1913 r., w przeciągu 3 dni, przeleciał ponad zachodnimi obszarami stanu Ohio.

Polska prasa polonij­na w USA pisze, że w 1911 r. Ignacy Semeniuk był uczniem Szkoły Pilotów w Chicago. Lecąc na dwupłacie Curtiss uległ wypadkowi, spadając z wysokości 50 stóp.

W dniu 29.02.1912 r. rosyjski Sztab Ge­neralny Marynarki Wojennej zakupił w USA trzy pierwsze wodnosamoloty Curtiss, w tym dwa Curtiss Model E i jeden Curtiss Model D. Dwa pierwsze przybyły do Sewastopola w lipcu 1912 r. wraz z instruktorem Ch. Wytmerem i me­chanikiem J. Halletem. Do listopada 1912 r. Wytmer przeszkolił 6 lotników morskich: G. A. Friede, W. W. Utgoffa, E. E. Kowerdjajewa, R. F. von Essena oraz dwóch Polaków: Wiktoryna Kaczyńskiego i Jana Stachowskiego. Ta szóstka stanowi­ła podstawę pierwszego w Rosji oddziału lotnictwa morskiego.

Galeria

  • Samolot Curtiss Model D (Curtiss Pusher) w locie. (Źródło: archiwum).
  • Samoloty  Curtiss Model D należące do szkoły Glenn Curtiss School of Aviation na North Island w San Diego Harbor. (Źródło: Wisconsin Historical Society- www.wisconsinhistory.org).
  • Jan Kamiński (drugi od lewej w białej koszuli i krawacie) podczas nauki pilotażu w Glenn Curtiss Aviation School na North Island, niedaleko San Diego, 1912 r. (Źródło: Wisconsin Historical Society- www.wisconsinhistory.org).
  • Jan Kamiński i mechanik oraz gapie podczas przygotowań samolotu Curtiss Model D do lotu. (Źródło: Wisconsin Historical Society- www.wisconsinhistory.org).
  • Jan Kamiński i mechanik Jack Knight dokonujący naprawy samolotu Kamińskiego podczas awaryjnego lądowania w High Point. (Źródło: Wisconsin Historical Society- www.wisconsinhistory.org).
  • Jan Kamiński oraz jego samolot Curtiss Headless Pusher w towarzystwie młodej wielbicielki. (Źródło: Wisconsin Historical Society- www.wisconsinhistory.org).
  • Jan Kamiński na samolocie Curtiss Headless Pusher podczas wyścigu z motocyklem. (Źródło: Wisconsin Historical Society- www.wisconsinhistory.org).
  • Samolot Jana Kamińskiego po wypadku. (Źródło: Wisconsin Historical Society- www.wisconsinhistory.org).
  • Jan Kamiński przygotowuje się do startu w High Point. (Źródło: Wisconsin Historical Society- www.wisconsinhistory.org).
  • Wodnosamolot Curtiss Model D w służbie lotnictwa rosyjskiej Floty Czarnomorskiej. (Źródło: archiwum).
  • Wodnosamolot Curtiss Model D rosyjskiej Floty Czarnomorskiej, Sewastopol. (Źródło: archiwum).
  • Wodnosamolot Curtiss Model D na pokładzie krążownika Kaguł, Morze Czarne, 1914 r. (Źródło: archiwum).
  • Wodnosamolot Curtiss Model D, rysunek w rzutach. (Źródło: ”Gidrosamoljety i ekranopłany Rossjj 1910-1999”).

Źródło:

[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
[2] Bowers Peter M. "Curtiss Aircraft 1907- 1947". Wydawnictwo Putnam & Company Ltd. London 1979.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
[4] Pietrow G. F. "Gidrosamoljety i ekranopłany Rossjj 1910-1999". Wydawnictwo Rusawia 2000.
blog comments powered by Disqus