Jeziowski Aéroplane, 1914
Regulator równowagi złożony jest z ciężaru, który opuszczany w dół obniża położenie środka ciężkości samolotu i stabilizuje go. Podczas startu i lądowania ciężar unoszony jest w górę a podwyższenie położenia środka ciężkości polepsza sterowność aparatu. Ciężar zamocowany jest u dołu zębatej listwy, przesuwanej w zębatce za pomocą prostego mechanizmu korbowego. W części ogonowej kadłuba mocowany jest żagiel rozwijany w formie wachlarza, który w razie potrzeby pełni funkcje spadochronu sprowadzającego samolot na ziemię.
W 1913 r. proponowane przezeń rozwiązanie nie cieszyło się już takim zainteresowaniem jak wcześniej, uznano bowiem, że samolot dysponować winien równowagą chwiejną i raczej sterownością aniżeli statecznością i zrezygnowano z poszukiwania rozwiązań proponowanego typu. Zainteresowanie zaś urządzeniem ratowniczym sprowadzającym samolot na ziemię ustępowało już w owym czasie zainteresowaniu rozwiązaniami spadochronów osobistych.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Wynalazki lotnicze Polaków 1836- 1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2013.