Blumencron balon sygnalizacyjny, 1902
Na początku stycznia 1902 r. Blumencron zwrócił się do rosyjskiego attache wojskowego w Wiedniu z ofertą wdrożenia balonu sygnalizacyjnego swego systemu w armii rosyjskiej. Pismo attache wojskowego trafiło do ministra wojny, a następnie do Głównego Zarządu Inżynierii. Opinię dla Komitetu Technicznego opracował płk Kowanko. Uznał, że pomysł nie jest nowy. Balon Blumencrona może być stosowany tylko do sygnalizacji dziennej. Ten sam cel, przy użyciu prostszych środków technicznych można osiągnąć z rosyjskimi balonami sygnalizacyjnymi, których użyto w manewrach okręgu kijowskiego w 1899 r. W 1900 r. podobny balon z osią i cylindrem zbudowano w Oddziale Aeronautycznym w Kownie. Także w tym przypadku konstrukcja nie była tak skomplikowana jak w balonie Blumencrona, którego działanie wymagało stosowania silników elektrycznych, akumulatorów etc.
3.04.1902 r. Komitet Elektrotechniczny GIU, po zapoznaniu się z propozycją Blumencrona i opinią płk. Kowanki uznał, że przedłożona Ministerstwu oferta nie jest interesująca zarówno z uwagi na ideę, jak i złożone rozwiązania techniczne balonu, dlatego oddalił ją.
Galeria
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.