Koźmiński "Moto-Sroka", 1985
W 1984 r. mgr Władysław Koźmiński rozpoczął przeróbkę szybowca treningowego SZD-15 ”Sroka” na motoszybowiec ”Moto-Sroka”. Polegała ona na obcięciu nosowej części kadłuba i zamontowaniu w tym miejscu silnika Volkswagen 1300 o mocy 29,4 kW (40 KM) i masie 68 kg oraz instalacji paliwowej i elektrycznej do niego. Zbiornik paliwa i akumulator umieszczono w pod skrzydłowej części kadłuba, przy czym obudowa akumulatora, wystająca częściowo poza obrys kadłuba, została obudowana aerodynamicznie. Jednoczęściowa osłona kabiny zdejmowana, później stosowano tylko wiatrochron. Poza tym w płatowcu nie wprowadzono większych zmian. Został on przygotowany właściwie do zamontowania zmodyfikowanego silnika Volkswagen 1200 o mocy 20,6 kW (28 KM) i masie 42 kg. Stosowano śmigła drewniane o średnicy 140 cm, 130 cm i 120 cm. Najlepsze osiągi uzyskano z tymi ostatnimi śmigłami.
Motoszybowiec oblatano w listopadzie 1985 r. Prezentowano go na V i VI Zlocie Konstruktorów Amatorów Lotniczych w 1986 (w Cieninie) i 1987 r. Oryginalne malowanie (pomarańczowe) zmieniono w czerwcu 1987 r. na nieregularne zielone i szare pasy: dolne powierzchnie skrzydeł i usterzenia poziomego pomalowano na kolor szarobłękitny i domalowano biało- czerwone pasy (przynależności państwowej) na usterzeniu pionowym i górnej powierzchni prawego skrzydła.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina zakryta, osłona kabiny zdejmowana
Podwozie jednotorowe stałe.
Silnik- Volkswagen 1300 o mocy 29,4 kW (40 KM) zabudowany z przodu kadłuba, śmigło ciągnące. Przywidywano zastosowanie silnika Volkswagen 1200 o mocy 21 kW (28 KM).
Dane techniczne ”Moto-Sroka” (wg [4]):
Rozpiętość- 14,5 m, długość- 6,9 m, wysokość- 1,5 m, powierzchnia nośna- (wg [1]- 14,5 m2).
Masa własna- 270 kg, masa startowa max- 380 kg.
Prędkość max- 150 km/h, prędkość przelotowa- 100 km/h, prędkość minimalna- 60 km/h, wznoszenie- 2 m/s.
Galeria
Źródło:
[1] Polskie konstrukcje amatorskie.[2] Ginter B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[3] Pod redakcją A. Glassa i T. Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[4] "Koźmiński Moto-Sroka". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 11-12/1987.