Bielski "Biplan- Aeroplanostat", 1910- 1914
W opinii władz wojskowych realizacja projektu nie mogła rokować oczekiwanych przez twórcę efektów. Eksperci- prof. George Bothezat i gen. Nil Lwowicz Kirpiczew- zwrócili uwagę, że jeśli fuzja samolotu z aerostatem miałaby czynić z ostatniego urządzenie ratownicze, sprowadzające samolot na ziemię, to wymagałaby użycia balonu o pojemności zbliżonej do stosowanych w armii balonów obserwacyjnych na uwięzi. To też sprawiłoby, że taki statek powietrzny będzie aerostatem, a nie samolotem, bowiem jego charakterystyki lotne bardziej będą odpowiadały właściwym dla aerostatu, w tym i małej prędkości lotu. Oceniając wartości utylitarne pomysłu Bielskiego gen Kirpiczew przypomniał, że kombinację aerostatu z samolotem można zrealizować na dwa sposoby:
- wyposażenia aerostatu w płaszczyzny nośne, pełniące rolę usterzenia wysokości, bez strat gazu i balastu. Takie połączenie uważa za racjonalne - w jego wyniku aerostat zyskuje jeden z cennych elementów samolotu, nie tracąc właściwości statku powietrznego lżejszego od powietrza,
- połączenia samolotu z balonem o wydłużonym kształcie, o sile wyporu wystarczającej do pełnienia roli urządzenia ratowniczego, sprowadzającego aerodynę na ziemię. W takim jednak przypadku samolot traci swą cechę aparatu latającego cięższego od po wietrzą utrzymującego się w nim wskutek jego dynamicznego oddziaływania na płaszczyzny nośne. W ślad za znacznym wzrostem oporu czołowego związanego z nim aerostatu traci cenną właściwość - dużą prędkość lotu.
Kirpiczew zwrócił uwagę, że Bielski nie mając pojęcia o teorii żeglugi powietrznej sięga ku temu ostatniemu rozwiązaniu- irracjonalnemu. Jego koncepcja nie jest oryginalna i nie proponuje niczego nowego zarówno w odniesieniu do idei, jak i sztuki konstrukcyjnej. Nie rozwiązuje postawionego przed sobą zadania- nie chroni samolotu przed katastrofą- proponuje co najwyżej nieużyteczny w praktyce, przeciążony aerostat. Takie też stanowisko zajął Komitet Techniczny Głównego Zarządu Wojskowo-Technicznego (GWTU) Ministerstwa Wojny oceniając propozycje Bielskiego na posiedzeniu 15.021916 r.
Źródło:
[1] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.[2] Januszewski S. "Tajne wynalazki lotnicze Polaków: Rosja 1870-1917". Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1998.