Mi­tura motolotnia na gaz, ok. 2004

Motolotnia amatorska. Polska.
Przemysław Mitura tankuje swoją motolotnię na gaz. 10 Zlot Amatorskich Konstrukcji Lotniczych. Lotnisko Turbia, 2004 r. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2004).
Podczas 10 Stalowowolskiego Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych im. Józefa Gorszczyńskiego (23- 25.07.2004 r.) Przemysław Mitura prezentował motolotnię napędzaną gazem. Cały wó­zek do tej motolotni był jego pomy­słu i wykonania. Jako paliwo w jego motolotni stosuje się gaz propan- butan.

Zbiornik na gaz składa się z czte­rech zwykłych butli turystycznych zamontowanych do góry dnem, tak by zawory znalazły się na dole. Od góry wspawano zawory odpowietrza­jące. Każda z butli pomieści 3 kg ga­zu. Ich łączna pojemność wynosi 28 1. Jedna z butli pełni rolę zbiornika rezerwowego. Uruchamiany jest on ręcznie poprzez zawór elektroma­gnetyczny. Tankowanie tej motolotni jest równie niestandardowe, jak pali­wo w niej stosowane. Odbywa się ono następująco: odwracamy do gó­ry dnem butlę z gazem (taką samą, jak te służące do zasilania domowych kuchenek gazowych), podłączamy ją za pomocą specjalnego przewodu do instalacji gazowej w motolotni, od­kręcamy zawór i poprzez otwieranie zaworów odpowietrzających przele­wamy płynny gaz do zbiorników w motolotni. Frakcja lotna gazu znaj­dująca się w butli rozprężając się po­woduje wypieranie gazu w stanie płynnym i przetłaczanie go poprzez przewód do zbiorników w motolotni. W zbiornikach tych miejsce na płyn­ny gaz robimy przez upuszczanie frakcji lotnej za pomocą zaworów odpowietrzających.

W motolotni tej jako jednostkę napędową zastosowano silnik o pojemności 1000 cm3 i mocy 44 kW (60 KM) zaadaptowany z samochodu Suzuki Swift. Zużycie gazu wynosi ok. 10 l/h. Zapas wystarcza na ok. 2 h lotu plus 20 minut rezerwy.

Źródło:

[1] Peczka R. "Turbia- strzał w dziesiątkę". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2004.
blog comments powered by Disqus