Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4
(Lotnicza Baza Remontowa, Wojskowa Lotnicza Baza Remontowa, Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 4)

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 Spółka Akcyjna- logo. (Źródło: archiwum).

Na terenach przyległych do Lotniska Bemowo 27.06.1951 r. uruchomiono wojskową Lotniczą Bazę Remontową. Początkowo remontowano samoloty będące na wyposażeniu Wojska Polskiego, a pamietające zmagania na frontach II wojny światowej: myśliwskie Jakowlew Jak-9P, szturmowe Iljuszyn Ił-10, bombowe Petlakow Pe-2.

W 1954 r. nazwa zakładów została zmieniona na Wojskowa Lotnicza Baza Remontowa. Pierwszym remontowanym samolotem z napędem turboodrzutowym był samolot szkolno- bojowy Jakowlew Jak-17W, później Jakowlew Jak-23. Powstały wówczas specjalistyczne działy remontowe, płatowcowy i silnikowy. Opanowano procesy od demontażu maszyn, remontów silników, remontów płatowców (naprawy, konserwacja, malowanie), po montaż końcowy i próby w locie. Z uwagi na ogromny wzrost ilości eksploatowanego sprzętu w Lotnictwie Polskim, zdecydowano o otwarciu kolejnych lotniczych zakładów remontowych i ich specjalizacje. W Warszawie skupiono się na remoncie silników. Remontowano samoloty: Mikojan MiG-15, MiG-15bis, Lim-1 , Lim-2, Iljuszyn Ił-28.

Remontowano silniki Lis-1 (RD-45), Lis-2 (WK-1,WK-1A, WK-1F). Zwiększano systematycznie zakres prac specjalistycznych. Wprowadzano nowy park maszynowy i aparaturę diagnostyczną. Zbudowano nową halę.

W 1957 r. Zakłady zostały przekształcone z jednostki budżetowej MON w samodzielną ekonomicznie jednostkę podległą resortowi obrony. Nowej jednostce organizacyjnej nadano nazwę Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 4. W latach 1960- tych powstały nowe obiekty: wydział remontu osprzętu, elektrycznego i radiowego samolotów, wydział remontu uzbrojenia lotniczego ze strzelnicą do prób strzeleckich działek samolotowych oraz testowania turbinowych silników odrzutowych. Remontowano wówczas również samoloty Lim-5 i PZL Lim-6bis. W latach 1964- 1965 w zakładach przebudowano do wzorca Lim-6bis wycofane z jednostek lotniczych samoloty Lim-5M (49 egz. plus prototyp samolotu Lim-5M).

W 1964 r. zakończono remonty i naprawy samolotów zmieniając jednocześnie główny profil usług na remont i naprawy lotniczych silników turbinowych wojskowych samolotów i śmigłowców oraz ich agregatów i wyposażenia.

W 1982 r. Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 4 otrzymały zmieniona nazwę Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4.

W dniu 26.10.2007 r. został podpisany akt komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 z siedzibą w Warszawie - zostały z dniem 01.01.2008r. przekształcone w spółkę akcyjną Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 Spółka Akcyjna. Obecnie są wiodącym w kraju przedsiębiorstwem zaj­mującym się remontem i ser­wisem turbinowych jednostek napędowych, zabezpieczając w tym obszarze potrzeby Sil Zbrojnych RP oraz świadcząc usługi dla klientów sektora cy­wilnego.

Źródło:

[1] Tetera Sz. "Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 S.A.". Lotnictwo nr 1/2016.
[2] Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 Spółka Akcyjna.

blog comments powered by Disqus