Stróżyk "Różowy Szerszeń", 1998

Wózek motolotniowy / motolotnia. Polska.
Motolotnia ”Różowy Szerszeń” zbudowana przez Wiesława Stróżyka. (Źródło: Echo Dnia nr (?)/ 2001).

W latach 1996-1998 Wiesław Stróżyk zbudował jednomiejscowy wózek motolotniowy. Został wykonany w Kieleckim Warsztacie Samochodowym. Konstruktor tak wspomina prace przy motolotni: "Branżowe czasopisma dawały podstawowe wiadomości. Stary Trabant kosztował 5 mln złotych. Dokumentację, pozwalającą fachowo poprowadzić budowę nowego obiektu latającego, można było już kupić- odpadł więc problem rysunków, wyliczeń i pytań o konstrukcję. Budowałem dwa lata. Robiłem obudowy, przerabiałem. Wszystkiego uczyłem się sam".

Jako skrzydło została zastosowana lotnia Sznapka "Kanion Bravo". Wózek został pomalowany na wściekle różowy kolor. W końcu, gdy motolotnia była gotowa zobaczył ją kolega konstruktora- Stefan Pisarczyk. Pierwsze słowa jakie wtedy powiedział, brzmiały: Ale ładna, jak... różowy szerszeń. Odtąd "Różowy Szerszeń" stał się oficjalną nazwą motolotni. Wzbudziła ona sensację podczas przewożenia z Zagórza do Masłowa, oraz spore zaskoczenie na lotnisku. Pierwsze loty próbne na motolotni wykonali Kazimierz Chyb oraz Grzegorz Cedro prawdopodobnie w 1998 r. Trwały one po kilka minut i były wykonywane nad lotniskiem, ale były udane. Po wprowadzeniu poprawek w konstrukcji motolotnia została zarejestrowana. Otrzymała znaki rejestracyjne PL-MKIW.

Wiesław Stróżyk pierwszy wykonał lot na swojej motolotni jesienią 1999 r. Później była z powodzeniem użytkowana przez kilka lat. Następcą motolotni "Różowy Szerszeń"  został dwumiejscowy "Zielony Szerszeń". Dlatego w 2002 r. Wiesław Stróżyk rozważał sprzedaż motolotni "Różowy Szerszeń" lub przekazanie jej na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy Jurka Owsiaka. Brak informacji o dalszych losach motolotni.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy wózek motolotniowy o konstrukcji metalowej.
Rama wózka wykonana z rur duraluminiowych. Obudowa wykonana z kompozytu. Kabina odkryta.
Podwozie trójkołowe, stałe.

Silnik- samochodowy Trabant o mocy ok. 18 kW (24 KM). Zapas paliwa- 26 l.

Dane techniczne "Różowy Szerszeń" (wg [1]):
Prędkość lotu- ok. 55-70 km/h, pułap- ok. 3000 m, czas lotu- ok. 3 h.

Źródło:

[1] Rynkowska B. "Trabant na niebie". Echo Dnia nr (?)/ 2001.
[2] Informacje własne.
[3] Rynkowska B. "Zielony Szerszeń i reszta". Słowo Ludu nr 176/2002.

blog comments powered by Disqus