Bautek "Saphir", 1983

Lotnia. Niemcy.
Lotnia Bautek ”Saphir” z napędem Schwarze ”Minimum”, właściciel Tomasz Firek, pilotuje Leszek Wojtasiewicz. (Źródło: Copyright Leszk Wjtasiewicz).

Lotnia bezdźwigarowa "Saphir" została zbudowana w firmie Bautek w 1983 r.

W Polsce.

Lotnię Bautek "Saphir" z napędem Schwarze "Minimum" posiadał Tomasz Firek. Latał na niej również  Leszek Wojtasiewicz, m.in we wsi Nowa Góra  (6 km na północ od Krzeszowic koło Krakowa), gdzie znajduje się lotniowisko wykorzystywane przez motolotniarzy z okolic Krzeszowic.

Konstrukcja.

Szkielet lotni składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu, sterownicy i bukszprytu. Wykonany z rur duraluminiowych i usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł. Kąt wierzchołkowy- 127o.
Pokrycie dwustronne, ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber (28 szt.). Pokrycie mocowane do kila za pomocą kieszeni.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji leżącej.

Dane techniczne "Saphir" (wg [3]):
Rozpiętość- 10,8 m, powierzchnia nośna- 16,45 m2, długość lotni po złożeniu- 6,2 m.
Masa lotni- 30 kg, masa pilota- od 55 do 80 kg.
Prędkość max- 80 km/h, predkość optymalna- 38 km/h.

Galeria

  • Lotnia ”Saphir” z napędem Schwarze ”Minimum”, właściciel Tomasz Firek, pilotuje Leszek Wojtasiewicz. (Źródło: Copyright Leszk Wjtasiewicz).

Źródło:

[1] Szkoła latania i wspinaczki Leszka Wojtasiewicza.
[2] Leszk Wojtasiewicz - informacje.
[3] Delta Club 82.
blog comments powered by Disqus