A.I.R. "Atos", 1998

Lotnia sztywnopłat. Niemcy.
Lotnia sztywnopłat A.I.R. ”Atos VX” w locie. (Źródło: ”A-I-R - Aeronautic Innovation”).

Lotnia sztywnopłat "Atos" została zaprojektowana w II połowie lat 1990-tych w firmie Aeronautic Innovation Rühle GmbH (A.I.R). Głównym konstruktorem był Felix Rühle. Prototyp został zbudowany w 1998 r. i w tym samym roku zaprezentowany został na targach Thermik Messe.

Produkcja seryjna została podjętą w 1999 r. Lotnia zdobyła dużą popularność. W czasie produkcji wprowadzano modyfikacje w projekcie tworząc wiele wersji rozwojowych:
- "Atos C"- 2002 r.,
- "Atos C 135",
- "Atos C 160",
- "Atos C Classique 135",
- "Atos C Classique 160",
- "Atos C + 135",
- "Atos C + 160",
- "Atos VX"- 2003 r., lotnia może być używana do lotów swobodnych  oraz z napędem. Duża masa użyteczna umożliwia loty dla ciężkich osób lub loty dwuosobowe (tandemowe),
- "Atos V"- 2004,
- "Atos VS"- 2004 r.,
- "Atos VQ"- 2007 r., konstrukcja zmodyfikowana pod kątem szybkiego i prostego montażu. Zmniejszone wymiary po złożeniu ułatwiały przechowywanie lotni w standardowym garażu oraz transport na dachu samochodu,
- "Atos VQ11t"- 2011 r.,
- "Atos VR"- 2005 r., lotnia zawodnicza o wysokich osiągach. Otrzymała łamane końcówki skrzydła, co znacznie poprawiało właściwości w locie oraz zachowanie skrzydła w czasie zerwania strug.
- "Atos VRQ", lotnia posiada statecznik poziomy,
- "Atos VR10"- 2010 r.,
- "Atos VR11t"- 2011 r.,
- "Atos VR190 Bi Place"- 2013 r., lotnia dwumiejscowa, masa własna- 45 kg, max masa pilotów- 228 kg,
- "Atos VR11t AF"- 2013 r.,
- "Atos VR (model 2013)"- 2013 r., dalszy rozwój wersji "Atos VRQ". Otrzymał zmodyfikowane klapy, na nowo zaprojektowane połączenie żagla do żeber i zmodyfikowane usterzenie poziome,
- "Atos VRS"- 2013 r., jest dalszym rozwojem wersji "Atos VR10". Lotnia otrzymała skrzydło o zmniejszonej rozpiętości oraz posiadała mniejszą masę własną. Przeznaczona dla pilotów o masie do 80 kg. Jednak max udźwig lotni wynosi 135 kg, co umożliwia zastosowanie napędu, np. Swedish AeroSport "Mosquito" lub lekkiego wózka trójkołowego.

W Polsce.

W 2013 r. w Polsce użytkowanych było co najmniej 6 lotni A.I.R. "Atos".

Konstrukcja.
Szkielet skrzydła (dźwigar, żebra, końcówki skrzydeł) wykonany z kompozytu węglowego.
Sterowanie aerodynamiczne za pomocą spojlerów oraz klap. Późniejsze wersje zostały wyposażone w statecznik poziomy.
Pokrycie z dakronu lub tkaniny polimerowej Technora.
Sterownica wykonana z kompozytu węglowego lub rur aluminiowych.

Dane techniczne "Atos V" (wg [2]):
Rozpiętość- 12,8 m, powierzchnia nośna- 14,1 m2, wydłużenie- 12,1, wymiary po zdemontowaniu- 5,8 x 0,46 x 0,2 m.
Masa własna- 38 kg, minimalna  masa startowa- 90 kg, max masa startowa- 150 kg.
Opadanie minimalne- 0,72 m/s, doskonałość max- 19.
Czas demontażu- ok. 15 minut.

Dane techniczne "Atos VS" (wg [2] i [5]):
Rozpiętość- 11,4 m, powierzchnia nośna- 11,8 m2, wydłużenie- 11,8 , wymiary po zdemontowaniu- 5,15 x 0,46 x 0,2 m.
Masa własna- 36 kg, minimalna  masa startowa- 83 kg, max masa startowa- 122 kg.
Prędkość dopuszczalna- 90 km/h, opadanie minimalne- 0,72 m/s, doskonałość max- 17,6.
Czas demontażu- ok. 14 minut.

Dane techniczne "Atos VR" (wg [2] i [4]):
Rozpiętość- 13,8 m, powierzchnia nośna- 14,7 m2, wydłużenie- 13,3, wymiary po zdemontowaniu- 5,15 x 0,48 x 0,2 m.
Masa własna- 43 kg, minimalna  masa startowa- 90 kg, max masa startowa- 182 kg.
Prędkość dopuszczalna- 108 km/h, prędkość minimalna- 32-38 km/h, prędkość optymalna przy masie startowej 110 kg- 44,5 km/h, prędkość optymalna przy masie startowej 150 kg- 52 km/h, opadanie minimalne- 0,65 m/s, doskonałość max- 17,6.
Czas demontażu- ok. 22 minuty.

Dane techniczne "Atos VRS 135" (wg [3]):
Rozpiętość- 12,0 m, powierzchnia nośna- 12,2 m2, wydłużenie- 11,8, wymiary po zdemontowaniu- 4,1 x 0,5 x 0,2 m.
Masa własna- 38 kg, minimalna  masa startowa- 87 kg, max masa startowa- 172 kg.
Prędkość dopuszczalna- 100 km/h, prędkość minimalna- 34 km/h, prędkość optymalna przy masie startowej 87 kg- 42 km/h, prędkość optymalna przy masie startowej 172 kg- 64 km/h, opadanie minimalne- 0,7 m/s, doskonałość max- 17.
Czas demontażu- ok. 13 minut.

Dane techniczne "Atos VX" (wg [2] i [6]):
Rozpiętość- 14,0 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2, wydłużenie- 12.25, wymiary po zdemontowaniu- 5,8 x 0,48 x 0,2 m.
Masa własna- 47,5 kg, minimalna  masa startowa- 110 kg, max masa startowa- 231 kg.
Prędkość dopuszczalna- 90 km/h, opadanie minimalne- 0,6 m/s, doskonałość max- 20.
Czas demontażu- ok. 18 minut.

Dane techniczne "Atos VRQ" (wg [2] i [7]):
Rozpiętość- 13,8 m, powierzchnia nośna- 14,3 m2, wydłużenie- 13,4, wymiary po zdemontowaniu- 5,15 x 0,48 x 0,2 m.
Masa własna- 41,5 kg, minimalna  masa startowa- 85 kg, max masa startowa- 180,5 kg.
Prędkość dopuszczalna- 90 km/h, opadanie minimalne- 0,63 m/s.
Czas demontażu- ok. 18 minut.

Dane techniczne "Atos VQ" (wg [2] i [8]):
Rozpiętość- 13,4 m, powierzchnia nośna- 14,2 m2, wydłużenie- 12,64, wymiary po zdemontowaniu- 5,15 x 0,48 x 0,2 m.
Masa własna- 39 kg, minimalna  masa startowa- 85 kg, max masa startowa- 179 kg.
Prędkość dopuszczalna- 90 km/h, opadanie minimalne- 0,65 m/s.
Czas demontażu- ok. 12 minut.

Galeria

  • Lotnia sztywnopłat A.I.R. ”Atos VX” w locie. (Źródło: A-I-R - Aeronautic Innovation).
  • Wersja A.I.R. ”Atos VR”. (Źródło: A-I-R - Aeronautic Innovation).
  • Rysunek wersji A.I.R. ”Atos VRQ”. (Źródło: A-I-R - Aeronautic Innovation).

Źródło:

[1] Lotniarstwo w Polsce.
[2] A-I-R - Aeronautic Innovation.
[3] "Betriebshandbuch ATOS-VRS". Version 1.0, 10.5.2013.
[4] "Polare ATOS VR".
[5] "Betriebshandbuch ATOS – VS". Stand 06.06.2008.
[6] "Betriebshandbuch ATOS VX". Stand 12.11.2007.
[7] "Betriebshandbuch ATOS VRQ." Stand 17.04.2009.
[8] "Betriebshandbuch ATOS VRQ. Stand 17.04.2009.

blog comments powered by Disqus