Sandlin "Goat", 2003

Szybowiec ultralekki. USA.
Szybowiec ultralekki Sandlin ”Goat-1” w locie. (Źródło: Mike Sandlin).

"Goat" to ultralekki, jednomiejscowy szybowiec w układzie górnopłata. Zaprojektował go Mike Sandlin na początku lat 2000-nych, jako dalszy rozwój dwupłatowego szybowca ultralekkiego Sandlin "Bug". Z założenia miał być to prosty oraz tani w budowie i eksploatacji oraz bezpieczny szybowiec przeznaczony do budowy amatorskiej. Cechą charakterystyczną szybowca są osiągi zbliżone do lotni przy zachowaniu klasycznego układu sterownia.

Ponieważ masa własna szybowca wynosi poniżej 70 kg, wg przepisów FAR 103 Ultralight Vehicles klasyfikuje się w USA w klasie lotni. Konstruktor udostępnił nieodpłatnie rysunki konstrukcyjne szybowca w formatach dxf, dwf i gif.

Wersje rozwojowe:
- "Goat-1"- pierwsza wersja, prototyp oblatany 1.02.2003 r. Posiadał zastrzały wykonane z rur duralowych o kształcie litery V. Podwozie jednotorowe,
- "Goat-2"- prostsza i lżejsza wersja rozwojowa "Goat-1". Skrzydła i stateczniki usztywnione za pomocą linek stalowych. Zmodyfikowane podwozie,
- "Goat-3"- skrzydło usztywnione zastrzałami o kształcie litery V. Zmniejszona rozpiętość,
- "Goat-4"- wersja posiada skrzydło usztywnione linkami z wersji "Goat-2" oraz tylną część i usterzenie z wersji "Goat-3".

Do transportu szybowiec jest demontowany. Montaż i demontaż może przeprowadzić jedna osoba. Start szybowca może być przeprowadzony na kilka sposobów: na holu za samolotem ultralekkim, za pomocą wyciągarki, na holu za samochodem  lub start grawitacyjny.

Szybowiec "Goat" zdobył dużą popularność wśród konstruktorów-amatorów na całym świecie. Szybowce maja na koncie szereg lotów termicznych oraz przeloty.

W Polsce.

W 2013 r. Aeroklub Polski rozpoczął realizację programu "Goat- budujemy mikroloty", skierowany do sympatyków lotnictwa którzy pragną latać na zbudowanym przez siebie sprzęcie. Do programu wybrano szybowiec "Goat" o prostej konstrukcji oraz stosunkowo niewielkich kosztach budowy. Jednocześnie Aeroklub zadeklarował pomoc budowniczym szybowca w kontaktach z Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Zwrócił się również z prośbą do producentów sprzętu lotniczego oraz aeroklubów regionalnych o udzielenie im wsparcia. Koordynatorem projektu został Dariusz Lewek, koordynatorem technicznym projektu- Włodzimierz  Rutkowski.

W marcu 2013 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego , na wniosek Aeroklubu Polskiego, objął nadzorem lotniczym prace i czynności związane z budową szybowca. Z tych, jakże ciekawych planów, nic nie wyszło.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła o konstrukcji metalowej, wykonana z rur duraluminiowych łączonych za pomocą śrub i nakrętek. Pokryte specjalnym materiałem, który naciągany jest pod wpływem temperatury za pomocą np. żelazka. Podparte zastrzałami lub usztywnione za pomocą linek stalowych. Wyposażone w klapy i lotki.
Kadłub o konstrukcji kratownicowej wykonanej z rur duraluminiowych. Bez pokrycia. Miejsce pilota odkryte.
Usterzenie poziome podparte zastrzałami. Usterzenie pionowe stanowi pokryta tylna, górna część kadłuba. Pokrycie usterzenia poziomego i pionowego podobne jak skrzydła.
Podwozie jednotorowe, stałe.

Dane techniczne "Goat-1" (wg [2]):
Rozpiętość skrzydeł- 11,0 m, długość- 5,21 m, powierzchnia nośna- 16,2 m 2.
Masa własna- 64 kg, masa całkowita- 136 kg.
Prędkość dopuszczalna- 72 km/h, prędkość przeciągnięcia- 35 km/h.

Galeria

  • Sandlin ”Goat-1”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Mike Sandlin).
  • Szybowiec ultralekki Sandlin ”Goat-4”. (Źródło: Mike Sandlin).
  • Sandlin ”Goat-4”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Mike Sandlin).

Źródło:

[1] "Projekt Goat". Aeroklub Polski.
[2] Basic Ultralight Glider
[3] "Projekt Goat – prace nad nową konstrukcją". Aeroklub Polski.
[4] "Projekt Goat – spotkanie konsultacyjne w ULC". Aeroklub Polski.
[5] Ombach M. "GOKO- historia budowy szybowca ultralekkiego". Polskie szybowce i konstrukcje amatorskie.

blog comments powered by Disqus