Schempp-Hirth "Nimbus 4", 1990

Szybowiec wyczynowy klasy otwartej. Niemcy.
Szybowiec wysokowyczynowy Schempp-Hirth ”Nimbus-4M” w locie. (Źródło: Juergen Lehle via ”Wikimedia Commons”).
Wysokowyczynowy szybowiec klasy otwartej Schempp-Hirth "Nimbus 4" został zaprojektowany w firmie Schempp-Hirth Flugzeugbau GmbH w końcu lat 1980- tych. Głównym konstruktorem szybowca był Klaus Holighaus. Prototyp został oblatany w 1990 r. Szybowiec otrzymał skrzydła o rekordowej rozpiętości (26,4 m) i wy­dłużeniu (ok. 39). Jest to bardzo udany szybowiec. Uzy­skano duży zakres prędkości przelotowych z minimalnym opadaniem. Mimo du­żego balastu wodnego szybowiec ma znaczną zwrotność przy umiarkowanych, siłach w układzie sterowania. Szybkie zmiany przechylenia w krążeniu otrzyma­no dzięki spoilerom przy końcu skrzydła, wspomagającym działanie lotek.

Szybowiec ten stanowił ukoronowanie 55- letniej działalności tej firmy i był szczytowym osiągnięciem aerodynamicznym i technologicznym. Wykorzysta­no w nim wszystkie dotychczasowe możliwości konstrukcji hybrydowej wykona­nej przy użyciu włókna węglowego i aramidowego oraz doświadczenie z pokony­wania problemów sterowania i flatteru skrzydeł o  dużej rozpiętości, smukłych i cienkich. Bazą rozwojową był szybowiec jednomiejscowy Schempp-Hirth "Nimbus 3" oraz "Nim­bus 3D". Wykorzystano tu również doświadczenia z opracowania geometrii skrzydła szybowca Schempp-Hirth "Discus".

Do 2011 r. wyprodukowano 144 szybowce w wersjach:
- "Nimbus 4"- jednomiejscowy szybowiec, certyfikowany 1.01.1994 r.,
- "Nimbus 4T"- jednomiejscowy szybowiec wyposażony w pomocniczy napęd, chowany w locie,
- "Nimbus 4M"- jednomiejscowy szybowiec wyposażony w pomocniczy napęd, chowany w locie,
- "Nimbus 4D"- szybowiec dwumiejscowy,
- "Nimbus 4DT"- szybowiec dwumiejscowy wyposażony w pomocniczy napęd, chowany w locie,
- "Nimbus 4DM"- szybowiec dwumiejscowy wyposażony w pomocniczy napęd, chowany w locie,
- "Nimbus 4DL"- szybowiec dwumiejscowy z kabiną przystosowaną dla wysokich osób,
- "Nimbus 4DLT"- szybowiec dwumiejscowy z kabiną przystosowaną dla wysokich osób i wyposażony w pomocniczy napęd, chowany w locie,
- "Nimbus 4DLM"- szybowiec dwumiejscowy z kabiną przystosowaną dla wysokich osób i wyposażony w pomocniczy napęd, chowany w locie.

Na szybowcu "Nimbus 4" Klaus Holighaus, dyrektor firmy Schempp-Hirth Flugzeugbau, konstruktor i pilot doświadczalny, startował w Lesznie w 1990 w Mistrzostwach Europy w klasie otwartej.

W Polsce.

Na szybowcach Schempp-Hirth "Nimbus-4" latali również polscy szybownicy, np. Christoph Matkowski.

Sebastian Kawa na szybowcu „Nimbus 4DM” (D-KJMM), startując z lotniska Lago Nahuel Huapi w Argentynie, ustanowił szerg szybowcowych rekordów Polski:
- 29.11.2010 r.- z pasażerem: Jean-Marie Clement, odległość przelotu deklarowanego docelowo- powrotnego- 1006,500 km,
- 29.11.2010 r.- z pasażerem:  Jean-Marie Clement, prędkość przelotu docelowo-powrotnego 300 km- 174,920 km/h,
- 29.11.2010 r.- z pasażerem:  Jean-Marie Clement, prędkość przelotu docelowo-powrotnego 500 km- 174,920 km/h,
- 29.11.2010 r.- z pasażerem:  Jean-Marie Clement,  prędkość przelotu docelowo-powrotnego 1000 km- 174,920 km/h,
- 1.12.2010 r.- z pasażerem: Bruce Cooper, odległość przelotu deklarowanego z max 3 punktami zwrotnymi - 2085,600 km,
- 1.12.2010 r.- z pasażerem:  Bruce Cooper, odległość przelotu dowolnego docelowo- powrotnego- 1039,200 km,
- 01.12.2010 r.- z pasażerem:  Bruce Cooper, odległość przelotu dowolnego z max 3 punktami zwrotnymi - 2094,000 km,
- 7.12.2010 r.- z pasażerem:  Wojciech Kos, prędkość przelotu po trasie trójkąta 100 km- 224,570 km/h.

Konstrukcja.
Jedno- lub dwumiejscowy wolnonośny średniopłat o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydło o obry­sie trójtrapezowym z powiększającym się skosem dodatnim krawędzi natarcia, w końcowej części obrysu ma też dodatni skos krawędzi spływu. Wznios skrzydła 3°, jest znacznie powiększony w partii końcowej, która następnie przechodzi w ukośny rozpraszacz wiru podkowiastego. Skrzydło posiada klapy wyporowe, lotki wraz ze spoilerami oraz hamulce aerodynamiczne. Profile: wewnętrzny FX-79FK 243/17, środkowy FX-79K 243/7, końcowy XX-79/18 oraz 132/20. Zastosowano duży balast wodny.
Posiada długi smukły kadłub z kabiną o pod­wyższonej wytrzymałości udarowej.
Usterzenia ze statecznikami i sterami w ukła­dzie litery T. Usterzenia o obrysach trapezowych z dodatnimi skosami, z względnie dużymi statecznikami i małymi sterami.
Podwozie jednotorowe, chowane w locie.

Dane techniczne "Nimbus 4" (wg [3]):
Rozpiętość- 26,4 m, długość- 7,83 m, powierzchnia nośna- 17.86 m2.
Masa własna- 470 kg, masa użyteczna- 280 kg, masa startowa max- 750 kg.
Prędkość max- 275 km/h, prędkość minimalna- 73 km/h. opadanie minimalne- 0,48 m/s przy prędkości- 86 km/h, doskonałość max-  60 przy prędkości 110 km/h.

Dane techniczne "Nimbus 4T" (wg [3]):
Rozpiętość- 26,4 m, długość- 7,83 m, powierzchnia nośna- 17.86 m2.
Masa własna- 510 kg, masa użyteczna- 290 kg, masa startowa max- 800 kg.
Prędkość max- 275 km/h, prędkość minimalna- 76 km/h. opadanie minimalne- 0,5 m/s przy prędkości- 90 km/h, doskonałość max-  60 przy prędkości 110 km/h.

Dane techniczne "Nimbus 4T" (wg [3]):
Rozpiętość- 26,4 m, długość- 7,83 m, powierzchnia nośna- 17.86 m2.
Masa własna- 530 kg, masa użyteczna- 270 kg, masa startowa max- 800 kg.
Prędkość max- 275 km/h, prędkość minimalna- 76 km/h. opadanie minimalne- 0,5 m/s przy prędkości- 90 km/h, doskonałość max-  60 przy prędkości 110 km/h.

Galeria

  • Schempp-Hirth ”Nimbus-4”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 47/1990).

Źródło:

[1] Szybowcowa Kadra Narodowa.
[2] "Rejestr szybowcowych rekordów Polski". Szybowce.com.
[3] (K) "Szybowiec Nimbus 4". Skrzydlata Polska nr 47/1990.
blog comments powered by Disqus