Rubik R-22 "Futár", 1943

Szybowiec wyczynowy. Węgry.
Szybowiec wyczynowy Rubik R-22 ”Futár” lotnictwa węgierskiego. (Źródło: via ”Hungarian Gliders”).

Na początku lat 1940-tych węgierski konstruktor lotniczy Ernő Rubik rozpoczął prace projektowe nad nowym szybowcem wysokowyczynowym. Miał on posiadać wyższe osiągi od szybowców DFS "Olympia Meise" oraz M-22, które były wówczas używane w lotnictwie węgierskim. R-22 "Futár" został zaprojektowany jako jednomiejscowy grzbietopłat o dużej doskonałości. Szybowiec przystosowany był do startu z lin gumowych, za wyciągarką lub samolotem holowniczym. Dopuszczony był do wykonywania podstawowych figur akrobacji.

Prototyp  wykonał pierwszy lot zimą 1943 r., natomiast świadectwo typu otrzymał wiosną 1944 r. Planowana produkcja seryjna, ze względu na działania wojenne, nie została podjęta.  Latem 1944 r. prototyp rozbił się w czasie pokazów lotniczych, przyczyną wypadku była utrata przytomności przez pilota w wyniku udaru cieplnego. Nieznacznie uszkodzony został wyremontowany po zakończeniu wojny i oblatany 1.05.1947 r. W latach 1948-1950 w firmie Aero Ever Kft (w Esztergom) zbudowano 10 egz. seryjnych.

W Polsce.

Tomasz Kawa w 1974 r. na lotnisku w Dunakeszi (Węgry) wykonywał loty na węgierskich szybowcach: wyczynowym Rubik R-22 "Futár" i treningowym Rubik R-26 "Góbé".

Konstrukcja.
Jednomiejscowy wolnonośny grzbietopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat wolnonośny, posiadał jeden główny dźwigar. Przód skrzydła (do dźwigara) w postaci konstrukcji skrzynkowej wykonanej ze sklejki, odpornej na skręcanie. Lotki o stałej cięciwie sięgają od połowy skrzydła do jego końcówki. W linii krawędzi natarcia lotki dodatkowy dźwigar na całej rozpiętości skrzydła. Pokrycie skrzydła za dźwigarem głównym- płótnem. Hamulce aerodynamiczne typu Göppingen na górnej i dolnej powierzchni skrzydeł. Skrzydła składane do boków kadłuba.
Kadłub o konstrukcji drewnianej, półskorupowej wzmocnionej wręgami i podłużnicami. Spód przedniej części kadłuba wzmocniony podwójnym kilem. Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie klasycznym. Pionowe połączone strukturalnie z kadłubem, pokryte sklejką. Usterzenie poziome podparte zastrzałami. Stery pokryte płótnem.
Podwozie jednotorowe stałe, dodatkowo wyposażone w płozę przednią i płozę tylną.

Dane techniczne R-22 "Futár" (wg [2]):
Rozpiętość- 15,8 m, .długość- 6,5 m, wysokość- 0,96 m, powierzchnia nośna- 13,5 m2.
Masa własna- 173 kg, masa całkowita- 273 kg.

Prędkość dopuszczalna- 225 km/h, prędkość holowania max- 100 km/h, prędkość max w burzliwej atmosferze- 90 km/h, prędkość przeciągnięcia- 60 km/h, doskonałość- 25,0 przy prędkości 70 km/h, opadanie minimalne- 0,7 m/s przy prędkości 65 km/h.

Źródło:

[1] Tomasz Kawa- informacje.
[2] Hungarian Gliders.
blog comments powered by Disqus