Schempp-Hirth "Janus", 1974
Projekt dwumiejscowego szybowca wyczynowego "Janus" został opracowany w firmie Schempp-Hirth Flugzeugbau GmbH na początku lat 1970-tych. Głównym konstruktorem był Klaus Holighaus. Prototyp został oblatany w maju 1974 r.
Szybowiec produkowany był seryjnie.
Wersje rozwojowe:
- "Janus",
- "Janus B",
- "Janus C",
- "Janus Ce",
- "Janus M"- wersja z napędem, silnik Hirth 0-28. Projekt modernizacji opracował Walter Binder w 1977 r. Silnik położony blisko środka masy szybowca, nie wpływa na wyważenie. Zastosowanie chowanego napędu w szybowcu wyczynowym miało podwyższyć jego walory nie zmieniając jego właściwości w locie bez napędu. Pilot takiego szybowca nie musi się obawiać lądowania w niekorzystnym terenie, szybowiec może łatwo powracać do miejsca startu. Zmniejszyły się koszty eksploatacji,
- "Janus CM"- wersja z napędem, silnik Rotax 535,
- "Janus CT"- wersja z napędem, silnik Solo 2350.
W Polsce.
Na szybowcach Schempp-Hirth "Janus" latali również polscy szybownicy, np. Jarek Mosiejewski- pilot szybowcowy wyszkolony w Aeroklubie Białostockim, od lat 1990-tych mieszka w Australii i na szybowcach "Janus A" i "Janus C" (o znakach VH-FQT) latał w Geelong Gliding Club.
W latach 2011-2012 w Wyczynowym Ośrodku Szybowcowym w Przylepie (Aeroklub Ziemi Lubuskiej) użytkowany był szybowiec Schempp-Hirth "Janus CT" wypożyczony z Ehlershausen- Luftsportverein BURGDORF e.V. (klub pod Hannoverem). W styczniu 2018 r. zarejestrowany został szybowiec Schempp-Hirth Janus, otrzymał znaki SP-4020.
Konstrukcja "Janus M".
Wprowadzone zmiany konstrukcyjne:
- tył kadłuba wykonano z laminatu grafitowego, dzięki czemu zmniejszyła się masa kadłuba o 15 kg oraz zwiększyła jego sztywność i wzmocnienie wykroju, przez który przechodzi silnik podczas chowania lub wypuszczania. Wykrój zamykany jest trzema pokrywami. Przy silniku wypuszczonym dwie przednie pokrywy pozostają otwarte, po schowaniu silnika wszystkie pokrywy są zamknięte. Szybowiec wyposażony został w nowe usterzenie kierunku,
- zespół napędowy umieszczony jest na lekkostopowym dwuramiennym wysięgniku, składanym za pomocą elektrycznego silnika i napędu łańcuchowego. Śmigło zatrzymuje się w położeniu równoległym do osi wysięgnika, dzięki zastosowaniu odpowiedniego hamulca,
- zbiorniki na balast wodny wykorzystane zostały jako zbiorniki paliwa. Łączny zapas paliwa- 35 kg..
Silnik:
- "Janus M"- dwusuwowy silnik Hirth 0-28, przeznaczony do napędu sań, o mocy 37 kW (50 KM),
- "Janus CM"- Rotax 535 o mocy 45 kW (61 KM),
- "Janus CT"- Solo 2350 o mocy 15 kW (20 KM).
Dane techniczne "Janus M" (wg [2]:
Rozpiętość- 18,2 m, długość- 8,57 m, wysokość- 1,45 m, powierzchnia nośna- 16,6 m2.
Masa własna- 423 kg, masa startowa- 620 kg.
Osiągi szybowca: minimalna prędkość opadania- 0,7 m/s, doskonałość przy prędkości 115 km/h- 39, prędkość minimalna- 75 km/h.
Osiągi z napędem: prędkość przelotowa- 150 km/h, prędkość wznoszenia- 2,3 m/s, zasięg- 375 km.
Galeria
Źródło:
[1] Pruchniakowska A. "WOS 2011". Wyczynowy Ośrodek Szybowcowy.[2] (T.K.) "Dwumiejscowy szybowiec wyczynowy z napędem Janus-M". Skrzydlata Polska nr 37/1978.
[3] Jarek Mosiejewski - informacje.
[4] Liwiński J. "Rejestr polskich statków powietrznych 2019". Lotnictwo Aviation International nr 2/2019.