Jodel D-9 "Bébé", 1948

Samolot sportowy do budowy amatorskiej. Francja.
Samolot sportowy Jodel D-9 "Bébé" w zbiorach Museu Do Ar. Alverca, Portugalia. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- "Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza").

Projekt samolotu Jodel D-9 "Bébé" został opracowany przez konstruktorów: E. Joly i J. Delemontez. Prototyp został oblatany w 1948 r. Samolot był przeznaczony do budowy amatorskiej z planów lub do montażu z zestawów. Był produkowany w zestawach w 5 państwach. Do 1986 r. powstało ok. 700 egz.

W Polsce.

W latach 1987-1990 Tomasz Antoniewski zbudował samolot ultralekki AT-1, który był częściowo wzorowany na samolocie Jodel "Bébé".

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik o mocy 17-18,4 kW (23-25 KM).

Dane techniczne D-9 (wg [2]):
Rozpiętość- 7,0 m, długość- 5,45 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 9,0 m2.
Masa własna- 145 kg, masa całkowita- 260 kg.
Prędkość max- 160 km/h, prędkość minimalna- 35 km/h, wznoszenie- 2 m/s, zasięg- 450 km.

Źródło:

[1] Glass A. "Samoloty 94". Grupa IMAGE sp. z o.o. Warszawa 1994.
[2] Wojciechowski J. "Ultralekkie szybowce i samoloty". Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
blog comments powered by Disqus