Kuśnierz napęd do paralotni, ok. 2003

Napęd PPG. Polska.
Napęd do paralotni z silnikiem Raket. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).

Ok. 2003  r. Bogusław Kuśnierz zaprojektował i razem z Januszem Kuzarą i Leszkiem Wójcickim wykonał napęd do paralotni. Rama silnika i kosz spawany z rurek i profili prostokątnych ze stopu PA38. Prace spawalnicze wykonywał spawacz lotniczy Paweł Masajada.

Silnik zbudowany na bazie części z silnika WSK 175 posiadał moc ok. 11 kW (15 KM). Zapłon bezstykowy iskrownikowy i rozruch z piły motorowej. Wydech spawany ze stali nierdzewnej. Przekładnia pasowa na pasie wielorowkowym. Śmigło wg projektu Bogusława Kuśnierza wykonał Janusz Kuzara, który uszył również uprząż. Masa całego napędu z uprzężą ok. 23 kg.

Napęd ten był używany do lotów solo jak i z wózeczkiem.

Na IX Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Turbii napęd ten wraz z wózeczkiem zdobył II nagrodę za rozwiązania konstrukcyjne.

Na bazie tej konstrukcji powstało jeszcze kilka napędów – jeszcze jeden z silnikiem na bazie WSK 175,  z silnikiem Raket 10 kW (14 KM)  oraz z silnikiem Solo 210 ok. 11 kW (ok. 15 KM). Są one użytkowane przez Janusza Kuzarę i zaprzyjaźnionych paralotniarzy.

Galeria

  • Napęd do paralotni z silnikiem WSK 175. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Napęd do paralotni z silnikiem WSK 175. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Napęd rozłożony. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • W locie. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Bogusława Kuśnierza.
blog comments powered by Disqus