Sikorski S-8 "Maljutka", 1912

Samolot pionierski, szkolny. Rosja.
Samolot szkolny Sikorski S-8 "Maljutka" po uszkodzeniu podczas lądowania. (Źródło: archiwum).

W 1912 r. Igor I. Sikorski zaprojektował w firmie Russko-Bałtijski Wagonny Zawod (RBWZ) szkolny dwupłat Sikorski S-8 "Maljutka" z silnikiem Gnôme o mocy 37 kW. Samolot został zbudowany na początku lata 1912 r.

Na tym samolocie I. I. Sikorski 17.09.1912 r. wykonał nocny lot o długotrwałości 1,5 h na wysokości 1500 m. Lądował przy świetle ognisk rozpalonych na Komendanckim Aerodromie.

W Polsce.

Od 1912 r. do sierpnia 1914 r. oblatywaczem w firmie RBWZ był znakomity pilot polskiego pochodzenia- Jerzy Jankowski. W okresie tym wykonywał loty na wszystkich typach samolotów konstrukcji I. Sikorskiego zbudowanych w RBWZ, w tym również (najprawdopodobniej) na samolocie Sikorski S-8 "Maljutka".

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła drewniane, pokryte płótnem. Pokrycie dolnych skrzydeł nie dochodziło do kadłuba na szerokości po 0,5 m, w celu poprawy widoczności w dół. Komora płatów trójprzęsłowa ze skośnymi zastrzałami zewnętrznych części górnego płata.
Kadłub drewniany. Przednia część kadłuba pokryta sklejką, ogonowa- płótnem. Za kabinami kadłub otrzymał szerokie półokrągłe oprofilowanie. Kabiny odkryte.
Usterzenie poziome składające się ze statecznika i steru. Brak statecznika pionowego, tylko ster kierunku.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rotacyjny Gnôme o mocy 37 kW (50 KM).

Dane techniczne S-8 (wg [2]):
Rozpiętość- 12,0 m, długość- 7,5 m, powierzchnia nośna- 27,0 m2.
Prędkość max- 80 km/h, prędkość przelotowa- 60 km/h, pułap praktyczny- 1500 m.

Źródło:

[1] Januszewski S. "Witold Jarkowski. Inżynier aeronauta- pionier lotnictwa". Politechnika Wrocławska. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2006.
[2] "Уголок ниэбa- Виртуальная авиационная энциклопедия"
[3] Szawrow W. B. "Istorija konstrukcij samolotow w SSSR do 1938 g.". Maszinostrojenije, Moskwa 1969.
blog comments powered by Disqus