Cessna 620, 1955

Samolot dyspozycyjny. USA.
Prototyp samolotu dyspozycyjnego Cessna 620. (Źródło: archiwum).

Projekt samolotu Cessna 620 został opracowany w firmie Cessna Aircraft Company. Prace projektowe zostały rozpoczęte w 1953 r. Był to samolot dyspozycyjny mieszczący do 10 (wg [2])- do 11) osób, wyposażony w hermetyzowaną kabinę. Aby zwiększyć bezpieczeństwo lotu zastosowano napęd złożony z czterech silników tłokowych. Założono również, że samolot powinien być jak najtańszy oraz ekonomiczny w czasie eksploatacji.

Zbudowano tylko prototyp, który został oblatany 11.08.1956 r. Próby w locie wykazały, że samolot jest udany i spełnia założenia projektowe. Niestety Cessna 620 nie odniosła sukcesu handlowego. Główną przyczyną niepowodzenia samolotu było to, iż w tym czasie linie lotnicze zaczęły wprowadzać masowo do eksploatacji odrzutowe samoloty pasażerskie. Rynek zalany został wówczas dużą ilością używanych samolotów pasażerskich z napędem tłokowym. Analiza kosztów wykazała, że Cessna 620 jest mniejsza i zarazem dużo droższa od samolotów używanych. Ze względu na całkowity brak zamówień program został zamknięty w październiku 1957 r.

W Polsce.

Jesienią 1955 r. znany polski konstruktor lotniczy inż. Jerzy Dąbrowski rozpoczął pracę w firmie Cessna Aircraft Company w Wichita, obejmując kierownictwo grupy projektującej przednią część kadłuba i usterzenie samolotu Cessna 620.

Konstrukcja:
Wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 2 osoby, pasażerów- 8 (wg [4]- 4 do 6).
Płat niedzielony posiada w częściach przykadłubowych konstrukcję dwudźwigarową, dalej- jednodźwigarową. Pokrycie podwójne z międzywarstwową z blachy falistej. Klapy szczelinowe. Paliwo umieszczone jest w płacie i dodatkowo w zbiornikach na końcach skrzydeł.
Kadłub o konstrukcji skorupowej. Kabina zakryta, hermetyzowana i klimatyzowana.
Usterzenie wolnonośne konstrukcji podobnej do skrzydeł.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Wyposażenie: radar pogodowy, bogate wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
Instalacje: elektryczna, hydrauliczna, klimatyzacyjna.

Napęd- 4 silniki płaskie Continental GSO-526-A o mocy 257 kW (350 KM) każdy oraz pomocnicza jednostka napędowa (APU) zamontowana w tyle kadłuba.

Dane techniczne Cessna 620 (wg [1]):
Rozpiętość- 16,764 m, długość- (wg [3]- 12,65) m, wysokość- 5,0 m, powierzchnia nośna- 31,62 m2.
Masa własna- 4540 kg, masa startowa max- 6129 (wg [3]- 6810) kg.
Prędkość max- 453 km/h (wg [4]- 545), prędkość przelotowa max- (wg [4]- 418) km/h, wznoszenie- 350 m/min., pułap- 8400 (wg [4]- 7600) m, zasięg- (wg [3]- 2735) km, czas lotu- (wg [4]- 9) h.

Galeria

  • Samolot Cessna 620 w locie. (Źródło: archiwum).
  • W widoku z dołu. (Źródło: archiwum).
  • Cessna 620, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 33/1957).

Źródło:

[1] Phillips Edward H. "Wings of Cessna, Model 120 to the Citation III". Wydawnictwo  Flying Books. 1986.
[2] Cynk J. B. "Taś-Taś czyli Duckling". Skrzydlata Polska nr 8/2007.
[3] "Business and Touring Aircraft Current Types Reviewed". Flight, 11 October 1957.
[4] (J.S.) "Cessna 620". Skrzydlata Polska nr 33/1957.

blog comments powered by Disqus