Binkowski "Lotus M", 1987
Konstruktorem lotni ”Lotus M” był Andrzej Binkowski. Została zbudowana w 1987 r.Była ona wzorowana na lotni Airwave "Magic III", a właściwie skopiowana z wersji budowanej w Czechosłowacji pod nazwą ZK-15 "Moskyt". (Wg innych źródeł- kopią "Magic III" była lotnia "Lotus VI"). A. Binkowski zdobył dakron, który został przemycony do Czechosłowacji. Tam zostało z niego uszyte pokrycie lotni. Następnie pokrycie przewiezione do Polski, zostało rozprute i posłużyło do zrobienia szablonów. Na ich podstawie wykonywane były lotnie "Lotus M".
Konstrukcja lotni była bardzo dopracowana. Dowodem na to są przygotowania "Lotusa M" do Mistrzostw Polski w 1989 r. rozegranych na górze Żar. Lotnia przywieziona na zawody nie była jeszcze nigdy zmontowana w całość! Na szczęście przez pierwsze 2-3 dni padał deszcz, który uniemożliwiał rozpoczęcie zawodów. Czas ten został wykorzystany na poskładanie lotni. Została oblatana rano, wykonano wówczas trzy loty startując z pod internatu szkoły szybowcowej Żar. W południe Jerzy Rusin latał na tej lotni w konkurencji sportowej LMP ŻAR '89.
Ostatni model lotni "Lotus M" został wyprodukowany w 1999 r. i był przeznaczony jako skrzydło do motolotni.
Konstrukcja.
Szkielet lotni zbudowany z rur duraluminiowych, składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Dźwigar schowany wewnątrz pokrycia. Szkielet usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł.
Pokrycie skrzydła dwustronne (ok. 70-80 % głębokości płata), ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber (14 szt.). Pokrycie zamocowane do kila za pomocą kieszeni kilowej.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji leżącej.
Źródło:
[1] Aeromania[2] Informacje uzyskane od Andrzeja Binkowskiego.