Heston Type 1 "Phoenix", 1935

Samolot dyspozycyjny. Wielka Brytania.
Samolot dyspozycyjny Heston Type 1 ”Phoenix”. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Samolot dyspozycyjny Heston Type 1 ”Phoenix” był pierwszym samolotem zbudowanym w firmie Heston Aircraft Company Limited założonej w 1934 r. Konstruktorem samolotu był George Cornwall. Był to pierwszy brytyjski górnopłat wyposażony w chowane hydraulicznie podwozie. Prototyp został oblatany 18.08.1935 r. Zbudowano 3 samoloty w wersji ”Phoenix I” napędzane silnikiem De Havilland ”Gipsy VI” Series I. Jeden samolot został sprzedany do Australii, prototyp został sprzedany do Grecji. Następne trzy samoloty otrzymały ulepszony silnik De Havilland ”Gipsy VI” Series II i otrzymały oznaczenie ”Phoenix II”. Łącznie zbudowano 6 egz.

Samolot australijski rozbił się wkrótce po dostawie, cztery samoloty brytyjskie były używane jako samoloty dyspozycyjne. Po wybuchu II wojny światowej trzy samoloty ”Phoenix” zostały przejęte przez Royal Air Force. Jeden samolot przetrwał wojnę i został sprzedany w 1946 r. Używany był do 1952 r. jako samolot turystyczny.

W Polsce.

Jeden samolot Heston Type 1 ”Phoenix”, z rejestracją cywilną G-AEMT, był oddany w 1940 r. do dyspozycji polskich pilotów N°4 Ferry Pilots Pool w Kemble. Później samolot został przekazany do 24 dywizjonu brytyjskiego.

Konstrukcja:
Sześciomiejscowy (wg innych źródeł- pięciomiejscowy) górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne chowane w locie.

Silnik- De Havilland ”Gipsy VI” Series I o mocy 149 kW (203 KM) lub De Havilland ”Gipsy VI” Series II o mocy 151 kW (205 KM).

Dane techniczne ”Phoenix II”:
Rozpiętość- 12,29 m, długość- 9,19 m, wysokość- 2,62 m, powierzchnia nośna- 24,15 m2.
Masa własna- 975 kg, masa startowa max- 1497 kg.
Prędkość max- 241 km/h, pułap- 6095 m, zasięg- 805 km.

Dane techniczne ”Phoenix Seria 2” (wg [1]):
Rozpiętość- 12,29 m, długość- 9,19 m.
Masa startowa- 1500 kg.
Prędkość max- 240 km/h, prędkość przelotowa- 217 km/h, zasięg- 800 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus