Heinkel HD-26, 1925
W 1926 r. firma Aichi Kōkūki Kabushiki-kaisha otrzymała, zamówiony w niemieckiej wytwórni lotniczej Heinkel Flugzeugwerke, prototyp wodnosamolotu Heinkel HD-26. Samolot wykonał pierwszy lot wiosną 1925 r. w Niemczech. Konstrukcja samolot bazowana była na prototypie Heinkel HD-25, lecz załoga zredukowana została tylko do jednej osoby. Miał on nieco mniejsze wymiary, a do jego napędu posłużył silnik Hispano- Suiza o mocy 220 kW (300 KM). Podobnie jak poprzednik miał on być stosowany jako wodnosamolot rozpoznawczy startujący z drewnianych ramp umieszczonych na pokładach ciężkich okrętów wojennych. Niemcy zalecali również wykorzystywanie wodnosamolotu HD-26 w roli wodnosamolotu myśliwskiego, lecz firma Aichi traktowała otrzymany prototyp jako alternatywę w przypadku fiaska programu z wodnosamolotem HD-25.
Wodnosamolot HD-26 brał udział w próbach porównawczych z wodnosamolotem HD-25 na pokładzie pancernika Nagato. W międzyczasie firma Aichi wykonała w oparciu o dokumentację Heinkla drugi własny prototyp, nieco różniący się od niemieckiego oryginału. Japończycy nadali mu oznaczenie "Jednomiejscowy wodnosamolot rozpoznawczy Typ 2". Rozpiętość skrzydeł pozostała ta sama, natomiast zmniejszono długość i wysokość wodnosamolotu. Otrzymał on silnik Bristol „Jupiter VI” o nieco większej mocy 309 kW (420 KM). Badania wodnosamolotu HD-26 kontynuowano także na pokładzie ciężkiego krążownika Furutaka. Jednak Cesarska Marynarka Wojenna zdecydowała się na przyjęcie do produkcji seryjnej wodnosamolot HD-25, który dzięki dwuosobowej obsadzie lepiej gwarantował wykonanie podstawowego zadania jakim było rozpoznanie lotnicze.
W Polsce.
W latach 1929-1930 r. szwedzka firma Svenska Aero Aktiebolag (SAAB) złożyła do Kierownictwa Zaopatrzenia Aeronautyki ofertę dostawy wodnosamolotów łącznikowych Heinkel HD-26 dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Oferta nie została przyjęta.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji całkowicie drewnianej, częściowo krytej płótnem i sklejką. Skrzydła składane do hangarowania.
Kabina odkryta.
Uzbrojenie- 1 stały strzelający do przodu karabin maszynowy 7,7 mm.
Silnik:
- HD-26 pierwszy prototyp zbudowany w Niemczech- widlasty Hispano- Suiza o mocy 220 kW (300 KM),
- HD-26 drugi prototyp budowany w Japonii- silnik gwiazdowy Bristol „Jupiter VI” o mocy 309 kW (420 KM.
Dane techniczne HD-26, 1 prototyp (wg [2]):
Rozpiętość- 11,8 m, długość- 8,438 m, wysokość- 3,593, powierzchnia nośna- 37,8 m2.
Masa własna- 1150 kg, masa użyteczna- 350 kg, masa startowa- 1500 kg.
Prędkość max- 183 km/h, prędkość wodowania- 80 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 4’, czas wznoszenia na 3000 m- 14’, pułap- 7200 m, zasięg- 915 km, czas lotu- 5 h.
Dane techniczne HD-26, 2 prototyp (wg [2]):
Rozpiętość- 11,8 m, długość- 8,3 m, wysokość- 3,6, powierzchnia nośna- 37,8 m2.
Masa własna- 1146 kg, masa użyteczna- 380 kg, masa startowa- 1526 kg.
Prędkość max- 211 km/h, czas wznoszenia na 3000 m- 7’ 30”.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.[2] Januszewski Tadeusz, Zalewski Krzysztof „Japońskie samoloty marynarki 1912-1945”. Tom 1. Wydawnictwo: Lampart. Warszawa 1999.