Gloster "Javelin", 1951
Gloster "Javelin" był pierwszym samolotem dwusilnikowym o skrzydle delta. Zbudowano pięć prototypów. Pierwszy lot odbył się 26.11.1951 r.
Produkcja seryjna rozpoczęła się 22.07.1954 r. Na uzbrojenie lotnictwa myśliwskiego RAF wszedł w roku 1956.
Opracowano następujące wersje samolotu:
- "Javelin" F(AW) Mk. 1- pierwsza wersja seryjna z silnikiem "Sapphire" ASSa 6 o ciągu statycznym 36, 95 kN (3770 kG),
- "Javelin" F(AW) Mk. 2- rozwinięcie wersji Mk. 1. Produkowany seryjnie od 1956 r.,
- "Javelin" T Mk. 3- wersja treningowa. Kadłub wydłużono do 18,59 m,
- "Javelin" F(AW) Mk. 4- dalsze rozwiniecie wersji Mk. 1. Rozpoczęcie produkcji 27.02.1956 r.,
- "Javelin" F(AW) Mk. 5- wersja ze zwiększoną pojemnością zbiorników paliwa w skrzydłach. Produkcję seryjną rozpoczęto 24.08.1956 r.,
- "Javelin" F(AW) Mk. 6- wersja Mk. 5 ze zmienionym wyposażeniem. Weszła do produkcji 15.01.1957 r.,
- "Javelin" F(AW) Mk. 7- wersja Mk. 4 z silnikiem "Sapphire" ASSa 7 o ciągu statycznym 48,9 kN (4990 kG). Prototyp oblatano 27.04.1956 r. Produkcję seryjna rozpoczęła się w listopadzie 1956 r.,
- "Javelin" F(AW) Mk. 8- wersja Mk. 7 ze zmienionym wyposażeniem. Ciąg silnika został zwiększony do 54,68 kN (5580 kG). Uzbrojony w 4 pociski rakietowe "Firestreak" i 2 działka kal. 30 mm.
W Polsce.
W badaniach w locie samolotu Gloster ”Javelin” uczestniczył słynny polski pilot Janusz Żurakowski, zatrudniony w firmie Gloster jako główny pilot doświadczalny. Ze względu na swój układ, ”Javelin” miał nieco odmienne od klasycznych samolotów właściwości w locie, zwłaszcza stateczność podłużna przy małych prędkościach. Różnica w ocenie tego zjawiska miedzy pilotem, a Biurem Konstrukcyjnym, które opóźniało dokonanie modyfikacji, stała sie jedna z przyczyn wyjazdu Żurakowskiego do Kanady, gdzie uczestniczył w rozwoju samolotów myśliwskich Avro CF-100 ”Canuck” i Avro CF-105 ”Arrow”.
Na samolotach Gloster ”Javelin” latali również byli piloci Polskich Sił powietrznych, którzy wstąpili do Royal Air Force, m.in.: Tadeusz Wierzbowski (w 23 MU w Aldergrove w Irlandii Północnej).
Konstrukcja.
Dwumiejscowy średniopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Skrzydła w układzie "delta". Profil skrzydła RAE 101. Skos skrzydła przy kadłubie 39,5° na końcu 33,8°. Konstrukcja skorupowa. Wyposażone w klapy i lotki.
Kadłub konstrukcji skorupowej. Dwa siedzenia: pilota i operatora radarowego umieszczone jedno za drugim w kabinie ciśnieniowej.
Usterzenie poziome posiada skos 42,8°, pionowe 47,6°. Konstrukcja skorupowa.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.
Silnik- odrzutowy:
- "Javelin" F(AW) Mk. 1- Armstrong Siddeley "Sapphire" ASSa 6 o ciągu statycznym 36, 95 kN (3770 kG),
- "Javelin" F(AW) Mk. 7- Armstrong Siddeley "Sapphire" ASSa 7 o ciągu statycznym 48,9 kN (4990 kG,
- "Javelin" F(AW) Mk. 8- Armstrong Siddeley "Sapphire" ASSa 7 o ciągu 54,68 kN (5580 kG).
Uzbrojenie:
- wersje Mk. 1 do Mk. 6- 4 działka Aden kal. 30 mm,
- wersje Mk. 7 do Mk. 8- 4 działka Aden kal. 30 mm oraz 4 pociski rakietowe klasy powietrze- powietrze De Havilland "Firestreak" umieszczone po dwa pod skrzydłami. Samolot może także zamiast tych pocisków zabierać 450 kg bomb lub zbiorniki paliwa o pojemności 455 l.
Galeria
Źródło:
[1] Zmyślony W. ”Tadeusz Wierzbowski”. ”Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej”.
[2] ”JANUSZ ZURAKOWSKI - Pilot Doswiadczalny, Avro Arrow Canada Picture”
[3] J.K. "Samolot myśliwski Gloster GA 5 Javelin". Modelarz nr 8/1960.