FK-12 "Comet"

Samolot sportowy ultralekki. Niemcy/Polska.
Samolot sportowy ultralekki FK-12 ”Comet”. (Źródło: El Grafo via ”Wikimedia Commons”).
W Polsce.

Produkcja seryjna samolotu FK-12 ”Comet” została podjęta w Centralnej Szkole Lotniczo-Technicznej Aeroklubu Polskiego (CSLT) w Krośnie. Do września 2005 r. wyprodukowano 68 FK-12. Samolot dostępny był w postaci gotowego samolotu lub zestawu do samodzielnego montażu. Podstawową jednostką napędową jest Rotax 912, najpopularniejszy silnik w lotnictwie lekkim. Na targach lotnictwa lekkiego Aero 2005 we Friedrichshafen firma zaprezentowała nowe wersje FK-12 i FK-14 ze skorupowym kadłubem laminatowym, bez kratownicy metalowej.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot FK-12 ”Comet”. W dniu 26.08.2006 r. w czasie pokazów na lotnisku w Bydgoszczy rozbił się samolot FK-12 ”Comet”, należący do Karola Kubita. W wypadku zginąli właściciel samolotu oraz Janusz Karasiewicz, znany konstruktor samolotów Bucker "Jungmann".

Konstrukcja:
Dwupłat o konstrukcji mieszanej metalowo-kompozytowej.
Skrzydła pokryte tkaniną syntetyczną.
Kadłub pokryty tkaniną syntetyczną.

Dane techniczne FK-12 (wg [3]):
Rozpiętość- 6,7 m, długość- 5,6 m, wysokość- 1,95 m.
Masa własna- 265 kg, masa startowa max- 520 kg.
Prędkość max- 220 km/h, prędkość przelotowa- 172 km/h.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Informacja. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2006.
[3] Dobrzyński J. ”Ultralighty z Krosna”. Lotnictwo nr 9/2005.
[4] Furtak E. "Janusz Karasiewicz, znany konstruktor samolotów, zginął w wypadku lotniczym". Gazeta.pl Wiadomości
blog comments powered by Disqus