JK-1, lata 1990-te

Amatorski samolot sportowy. Polska.
Samolot JK-1 zbudowany przez Józefa Kranca. (Źródło: Copyright Jacek Waszczuk).

Amatorski samolot sportowy JK-1 został zbudowany przez Józefa Kranca. Pace nad tym samolotem rozpoczął w 1982 r. Jego lekka konstrukcja przywodzi nieco na myśl przedwojenne samoloty RWD.

Ostateczny kształt konstrukcji był wynikiem wielu przemyśleń i zmian. Początkowo samolot miał podwozie chowane nożycowe, ale ze względu na słabą amortyzację ostatecznie został przyjęty układ jak w samolocie Piper L-4 "Cub". Napęd stanowi silnik VW 1600 o mocy 37 kW (50 KM). Początkowo konstruktor próbował do napędu samolotu przystosować silnik z samochodu Zaporożec. Śmigło pochodzi od motoszybowca SZD-45 "Ogar" o średnicy 1,5 m). Reduktor własnej konstrukcji, w osobnym oleju, na skośnych kołach zębatych zamienia 4000 obr/min silnika na 2700 śmigła, tak jak w motoszybowcu "Ogar".

Na konstrukcji przeprowadzono próbę statyczną do 3,5 g.

Samolot zdobył Grand Prix na XV Zlocie Konstrukcji Amatorskich w Oleśnicy (21- 23.06.1996 r.). Józefowi Krańcowi została również przyznana I nagroda za wykonanie konstrukcji amatorskiej. W czasie zlotu zezwolono niestety tylko na kołowanie samolotu.

Konstrukcja:
Zastrzałowy górnopłat typu parasol o konstrukcji drewnianej.
Skrzydło ma profil Clark Y 11,7%. Zastrzały są wykonane z rur duralowych oprofilowanych sklejką.
Kadłub kratow­nicowy, opłótniony, przednia część ze sklejki 2 mm, z tyłu przy podwoziu też sklejka 1,5 mm. Przednia cześć osłony silnika to zbiornik olejowy od PZL An-2. Kabina odkryta.
Usterzenie poziome ma profil NACA0008, pionowe- NACA0009.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- początkowo- z samochodu Zaporożec, ostatecznie samochodowy Volkswagen VW 1600 o mocy 37 kW (50 KM).

Dane techniczne JK-1 (wg [3):
Powierzchnia nośna- 10,0 m2.
Masa własna- 226 kg.

Galeria

  • Zdobywca Grand Prix XV Zlotu Konstrukcji Amatorskich w Oleśnicy Józef Kranc i jego konstrukcja JK-1. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/1996).

Źródło:

[1] Ginter B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[2] Waszczuk J. "Oleśnica odrodzona". SPOTTER.PL.
[3] Krawcewicz K. "W Oleśnicy deszcz". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/1996.
blog comments powered by Disqus