Fiat CR-1, 1924

Samolot myśliwski. Włochy.
Samolot myśliwski Fiat CR-1. (Źródło: archiwum).

Samolot myśliwski Fiat CR-1 został skonstruowany przez inż. Celestino Rosatellego (skrót oznaczał CR- Caccia Rosatelli, czyli myśliwiec Rosatellego. Wykonał pierwszy lot 23.12.1924 r. Zgłoszony do konkursu na myśliwiec dla Reggia Aeronautica został zdecydowanym zwycięzcą. Wyprodukowany w liczbie 100 egz. Był w służbie do 1930 r. Mający układ odwróconego półtorapłata odznaczał się górnym płatem o mniejszej rozpiętości od dolnego, było to korzystne dla lotu odwróconego. Później ten sposób został zarzucony.

W Polsce.

Jedną z licznych ofert dostawy samolotów myśliwskich dla lotnictwa polskiego, jako konkurencję dla samolotu Blériot SPAD S-61C1 był samolot Fiat CR-1, który wraz z samolotami liniowymi Fiat BR-1 i Ansaldo A-115M był prezentowany w locie na Mokotowie oraz przechodził kompleksowe badania w WCBL w Warszawie w styczniu i lutym 1926 r. Samoloty te znajdowały się w Warszawie od lutego do czerwca 1926 r., przy czym CR-1 przechowywany w hangarze Stacji Doświadczalnej Wojskowej Centrali Badań Lotniczych, podczas przewrotu majowego 12-15 V 1926 r. poniósł uszczerbek w postaci przestrzelonego śmigła. Z zamówienia samolotów tego typu zrezygnowano. Samoloty powróciły do Turynu latem 1926 r.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Komora płatów była usztywniona ukośnymi stojakami, tworzącymi tzw. kratownicę Warrena.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 2 zsynchronizowane karabiny maszynowe Vickers kal. 7,7 mm.

Silnik- Hispano-Suiza o mocy 220 kW (300 KM).

Dane techniczne Fiat CR-1 (wg [2]):
Rozpiętość- 8,95 m, długość- 6,25 m, wysokość- 2,4 m, powierzchnia nośna- 23,0 m2.
Masa własna- 840 kg, masa użyteczna- 315 kg, masa całkowita- 1155 kg.
Prędkość max- 270 km/h, prędkość minimalna- 88 km/h, czas wznoszenia na wysokość 5000 m- 16' 27", pułap- m, zasięg- km, czas lotu- h.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Morgała A. ”Związki FIATa z lotnictwem polskim”. Lotnictwo z szachownicą nr 17.
blog comments powered by Disqus