Farman F-XVI, 1913

Samolot rozpoznawczy. Francja.
Samolot Farman F-XVI. (Źródło: archiwum).
Samolot Farman F-XVI został skonstruowany przez braci Henri i Maurice Farman. Samolot budowany seryjnie, również na licencji w Rosji, m.in. w firmie Dux (300 egz.). Używane w czasie I wojny światowej w lotnictwie Francji i Rosji. Dalszym rozwojem były samoloty Farman F-20 / F-21 / F-22Farman F-30 i Farman F-40.

W Polsce.

Na samolotach Farman F-XVI latali również Polacy, piloci w służbie lotnictwa carskiej Rosji, m.in. Marek Sacewicz.

Wiosną 1913 r. Adam Haber-Włyński, wówczas pilot-oblatywacz w firmie Dux, ustanowił sześć wszechrosyjskich rekordów lotniczych, z tego cztery podczas jednego lotu na samolocie Farman F-XVI.

W lotnictwie polskim znalazł się jeden samolot Farman F-XVI (podawany pomyłkowo również jako Farman F-30). Został zdobyty na wojskach sowieckich w Koziatynie 29.04.1920 r. Skierowany został do Warsztatów Krakowskich, gdzie został skasowany.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła dwudźwigarowe, niedzielone. Dźwigary z cienkościennych rur stalowych, żebra drewniane. Pokrycie z płótna.
Kadłub- gondola załogi drewniana z pokryciem częściowo sklejką, częściowo blachą aluminiową, spoczywała na dolnym płacie. Kraty łączące usterzenie ogonowe z komorą płatów z rur stalowych z rozpórkami oprofilowanymi. Kabiny odkryte.
Usterzenie spawane z rur stalowych. Ster kierunku ”pływający”, bez statecznika.
Podwozie klasyczne, wielogoleniowe ze zdwojonymi kołami, stałe.

Silnik- rotacyjny Gnôme mocy 73,6 kW (100 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne Farman F-XVI (wg [1]):
Rozpiętość- 13,76 m, długość- 8,60 m, wysokość- m, powierzchnia nośna- 35,0 m2.
Masa własna- 410 kg, masa użyteczna- 240 kg, masa całkowita- 650 kg.
Prędkość max- 90 km/h, czas wznoszenia na 500 m- 8', czas wznoszenia na 1000 m- 20', pułap- 2500 m, zasięg- 220 km, czas lotu- 2,5 h.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] "Испытатели. Test Pilot"
[3] Sacewicz M., T. Kopański T. "W służbie Jego Wysokości Imperatora Wszechrusi". Skrzydlata Polska nr 3/1997.

blog comments powered by Disqus