Fairchild F-91 (A-942), 1935
(XA-942)

Amfibia pasażerska, transportowa lub bombowa. USA.
Prototyp amfibii Fairchild F-91. (Źródło: archiwum).

Mała amfibia pasażerska Fairchild F-91 została opracowana w firmie Fairchild Aviation Corp.. Projekt opracował Alfred Gassner w połowie lat 1930-tych. konstrukcja powstała na zamówienie linii lotniczych Pan American Airways, które poszukiwały łodzi latającej do obsługi tras wzdłuż rzeki Amazonki. Prototyp, oznaczony XA-942, został oblatany 5.04.1935 r. Był to konwencjonalny, wolnonośny górnopłat z silnikiem gwiazdowym zamocowany w opływowej gondoli silnikowej ponad płatem. Próby XA-942 nie ujawniło istotnych niedociągnięć w konstrukcji amfibii i od 1938 r. pod oznaczeniem A-942 (firmowe Fairchild Model 91) rozpoczęto produkcję małej serii. Linia lotnicza Pan American zamówiło 6 egz. Fairchild F-91, jednakże po dostawie 2 samolotów zamówienie zostało anulowane. Te dwa samoloty były eksploatowane się na liniach lotniczych w Amazonii do 1945 r.

Cztery pozostałe amfibie zostały zbudowane z inicjatywy firmy Fairchild. Jedna z nich była w wersji A-942-A, a trzy pozostałe w wersji A 942-B z mocniejszym silnikiem Wright ”Cyclone” GR-1820-F52. Dwa z nich zostały sprzedane dla prywatnych właścicieli, dwa inne wyeksportowano do Japonii. Jednym z prywatnych właścicieli był przyrodnik Richard Archbold, który użył amfibii w jego drugiej wyprawie do Nowej Gwinei w latach 1936-1937. Jeden amfibia została odsprzedana dla lotnictwa wojskowego Republiki Hiszpanii i uczestniczyła w działaniach wojennych przeciwko nacjonalistom. Później została zdobyta przez wojska wierne gen. Franco i stosowana przeciwko republikanom do 1938 r. Jeden egz. Fairchild F-91został zakupiony w USA przez brytyjski RAF w 1941 r. Samolot pełnił morską służbę ratowniczą na kanale La Manche, później został skierowany do Egiptu, gdzie służył od listopada 1941 r. do maja 1943 r.

Łącznie zbudowano 7 maszyn tego typu.

W Polsce.

W lutym 1936 r. firma Fairchild złożyła do KMW ofertę dostawy bombowych lub transportowych amfibii Fairchild F-91 dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Oferta nie została przyjęta.

Konstrukcja:
Wolnonośny górnopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 2 osoby, pasażerów- 8.
Płat umieszczony za kabiną. Na końcach skrzydeł znajdowały się pływaki.
Kadłub w układzie dwuredanowym. Kabiny zakryte.
Podwozie kołowe chowane w locie.

Uzbrojenie- udźwig bomb- 600 kg.

Silnik- gwiazdowy:
- A-942-A- Pratt & Whitney S2E-G ”Hornet” o mocy 600 kW (816 KM),
- A-942-B- Wright ”Cyclone” GR-1820-F52 o mocy 643 kW (875 KM).

Dane techniczne A-942-A (wg [2]):
Rozpiętość- 17,07 m, długości- 13,0 m, wysokość- 4,47 m, powierzchnia nośna- 44,87m2.
Masa własna- 2990 kg, masa całkowita max- 4765 kg.
Prędkość max- 269 km/h, prędkość przelotowa- 220 km/h, wznoszenie- m/s, czas wznoszenia na 4572 m- , pułap- 5455 m, zasięg- 1070 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] "Уголок ниэбa- Виртуальная авиационная энциклопедия"
blog comments powered by Disqus