Fairchild F-45, 1935
(JK-1, UC-88)

Samolot dyspozycyjny, łącznikowy. USA.
Samolot dyspozycyjny Fairchild JK-1 (F-45A) lotnictwa US Navy. (Źródło: US Navy).

Projekt samolotu został Fairchild Model 45 opracowany został w firmie Fairchild Aviation Corp. w 1934 r. Miał to być ekskluzywny samolot dyspozycyjny. Prototyp wykonał pierwszy lot 31.05.1935 r. Był to nowoczesny dolnopłat wolnonośny z chowanym podwoziem, napędzany silnikiem gwiazdowym Jacobs L-4. Samolot otrzymał luksusowe wyposażenie wnętrza. Próby w locie wykazały, że samolot jest poprawny w locie. Firma miała wątpliwości czy samolot znajdzie nabywców, dlatego został zbudowany tylko prototyp. Zainstalowano na nim mocniejszy silnik Wright R -760, samolot otrzymał oznaczenie Model 45A. Zastosowanie mocniejszego silnika zwiększyło cenę samolotu i powstało tylko ok. 16 samolotów seryjnych. Łącznie zbudowano ok. 17 samolotów tego typu.

Jeden samolot F-45A został zakupiony przez lotnictwo US Navy, gdzie był używany jako dyspozycyjny pod oznaczeniem JK-1. Po przystąpieniu Stanów Zjednoczonych do II wojny światowej dwa samoloty F-45A zostały przyjęte przez United States Army Air Force, otrzymały oznaczenie UC-88.

W Polsce.

W lutym 1936 r. firma Fairchild złożyła do KMW ofertę dostawy samolotów obserwacyjnych Fairchild F-45 dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Oferta nie została przyjęta.

Konstrukcja:
Pięciomiejscowy dolnopłat wolnonośny.
Kabina zakryta. Usterzenie wolnonośne, konwencjonalne.
Podwozie klasyczne chowane w locie.

Silnik- początkowo gwiazdowy Jacobs L-4 o mocy 168 kW (228 KM), później gwiazdowy Wright R -760 o mocy 239 kW (325 KM).

Dane techniczne F-45A (Internet):
Rozpiętość- 12,04 m, długość- 9,17 m, wysokość- 2,49 m, powierzchnia nośna- 23,04 m2.
Masa własna- 1139 kg, masa całkowita- 1814 kg.
Prędkość max- 274 km/h, pułap- 5700 m, zasięg- 1046 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
blog comments powered by Disqus