Evektor EV-97 "Eurostar" / "Sportstar", 1997

Samolot sportowy ultralekki. Czechy.
Ultralekki samolot sportowy Evektor EV-97 ”Eurostar” (SP-YMK). (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”JetPhotos. Net Photo”).

Istniejąca od 1970 r. firma Aerotechnik, zajmowała się od początku swego istnienia naprawami samolotów, produkcją części, modyfikacjami i modernizacjami samolotów. W 1996 r. firma Aerotechnik została sprywatyzowana i połączyła się z firmą Evektor. Samolot Evektor EV-97 ”Eurostar” jest pierwszym własnym samolotem w pełni zaprojektowanym i wybudowanym przez firmę Evektor-Aerotechnik. Konstrukcja samolotu została oparta na samolocie Evektor P-220S ”Koala”. Prototyp został oblatany 31.05.1997 r. Samolot jest certyfikowany wg przepisów czeskich UL-2, słowackich ULL-1 i niemieckich BFU, dopuszczony do lotów dziennych VFR.

Konstrukcja samolotu jest wykonana z blach duralowych. Osiągi i cechy pilotażowe ”Eurostara” stawiają go w światowej czołówce klasy samolotów ultralekkich. W 2002 r. wprowadzono do eksploatacji odmianę wyposażoną w aluminiowe pływaki produkcji amerykańskiej. W 2003 r. ”Eurostara” został uznany samolotem roku w konkursie UK Flyer Magazin.

Wersja ”Eurostar SLW” została zoptymalizowana pod kątem zmian w europejskich przepisach dla samolotów ultralekkich oraz regulacji prawnych EASA ELA. Najnowsze technologie projektowania i użycie nowych, lżejszych materiałów pozwoliło na zmniejszenie wagi pustego samolotu do 296 kg. Samolot posiada zwiększony zasięg do 1300 km. Samolot jest przystosowany do holowania szybowców o wadze do 700 kg.

Samolot Evektor EV-97 ”Sportstar” jest rozwinięciem samolotu Evektor EV-97 ”Eurostar”, opracowany dla potrzeb rynku amerykańskiego. W samolocie zmodyfikowano profil skrzydła, powiększono zbiorniki paliwa i dokonano szeregu drobniejszych zmian. ”Sportstar” oferowany jest także w postaci zestawu do szybkiego montażu. Samolot przeznaczony jest do lotów treningowych, turystycznych i holowania szybowców.

W 2010 r. na świecie latało ponad 500 egz. samolotów ”Eurostar”/”Sportstar”. Samoloty sprzedawane są w 23 krajach świata, największymi odbiorcami są Stany Zjednocznone, Kanada, Australia i RPA.

W Polsce.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowały się 2 samoloty Evektor EV-97 ”Eurostar” (SP-SACZ, SP-SYMH). Pierwszy dostarczony do Polski samolot Evektor EV-97 ”Sportstar” latał na czeskich znakach rejestracyjnych OK-MUA93.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne, metalowe.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie- pirotechniczny ratunkowy system spadochronowy dla całego samolotu Junkers Magnum Speed Soft Pack.

Silnik- Bombardier Rotax 912UL o mocy 59 kW (80 KM) lub Bombardier Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne ”Eurostar SLW” (wg [4]):
Rozpiętość- 8,1 m, długość- 5,98 m, wysokość- 2,34 m, powierzchnia nośna- 9,84 m2.
Masa własna- 262 kg, max masa startowa- 450 kg.
Osiągi z silnikiem Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM): prędkość nieprzekraczalna- 270 km/h, prędkość max- 225 km/h, prędkość przelotowa- 180 km/h, prędkość przeciągnięcia- 65 km/h, wznoszenie- 5,5 m/s, pułap- 5000 m, zasięg- 730 km, czas lotu- ok. 5 h.
Osiągi z silnikiem Rotax 912UL o mocy 59 kW (80 KM): prędkość nieprzekraczalna- 270 km/h, prędkość max- 245 km/h, prędkość przelotowa- 200 km/h, prędkość przeciągnięcia- 65 km/h, wznoszenie- 8 m/s, pułap- 5000 m, zasięg- 730 km, czas lotu- ok. 5 h.

Dane techniczne ”Eurostar SLW” (wg [4]):
Rozpiętość- 8,15 m, długość- 5,98 m, wysokość- 2,48 m.
Masa własna- 296 kg, max masa startowa- 600 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 270 km/h, prędkość max- 240 km/h, prędkość przelotowa- 200 km/h, prędkość przeciągnięcia- 65 km/h, wznoszenie- 7,5 m/s, pułap- 6000 m, zasięg- 1300 km.

Dane techniczne ”Sportstar” (wg [1]):
Rozpiętość- 8,65 m, długość- 5,98 m, wysokość- 2,33 m.
Masa własna- 303 kg, max masa startowa- 550 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 270 km/h, prędkość max- 213 km/h, prędkość przelotowa- 204 km/h, prędkość minimalna- 74 (wg [4]- 72) km/h, wznoszenie- 4,5 (wg [4]- 4,3) m/s, pułap- 4000 m, zasięg- 1204 (wg [4]- 1300) km, czas lotu- 8 h.

Źródło:

[1] ms ”Sportstar- LSA od Evektora.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[3] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[4] ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”
blog comments powered by Disqus