MJ-7 "Szogun", 2007

Zastosowano w nim cyfrowy autopilot, będący autorskim opracowaniem Eurotechu, współpracujący z odbiornikiem GPS, zapewnia wykonanie w pełni autonomicznego lotu po zaprogramowanej trasie. Lot autonomiczny jest zasadniczym trybem wykorzystania BSL, zdalne sterowanie radiowe wykorzystywane może być tylko przy starcie i lądowaniu metodą klasyczną lub w sytuacji awaryjnej.
Pierwszy lot prototyp samolotu MJ-7 ”Szogun” wykonał w 2007 r. jeszcze przy wykorzystaniu systemu zdalnego sterowania. Kolejne miesiące, w czasie których powstały 3 płatowce, posłużyły dopracowaniu zaawansowanego wyposażenia awionicznego oraz jego oprogramowania. Jesienią 2008 r. samolot wykonał pierwsze loty z działającym autopilotem. W październiku 2008 r. i w styczniu 2009 r., podczas kolejnych cykli prób na poligonie w Wicku Morskim, demonstrowany był przedstawicielom Szefostwa OPL Wojsk Lądowych oraz Szefostwa OPL Marynarki Wojennej, spotykając się z dużym zainteresowaniem. skrzydłami Wiosną 2009 r. a w czasie prób na poligonie w Drawsku Pomorskim wykonano pierwsze loty z zapalonymi flarami, umożliwiającymi prowadzenie ognia do niego przez rakiety kierowane na podczerwień.
Od 5-24.06.2009 r. podczas ćwiczeń wojsk OPL Wojsk Lądowych na terenie Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce przeprowadzono dalsze badania imitatorów celu powietrznego ”Szogun”. Imitatory wykonały 12 autonomicznych lotów na głębokość 20 do 30 km nad morzem, pokonując łączny dystans ponad 1000 km. Załogi ćwiczyły przechwycenie przez rakiety szkolne i bojowe, wchodzące w skład zestawów ”Osa-AK” i ”Kub”. 24 czerwca odbyło się strzelanie doświadczalne rakietami zestawów ”Osa-AK”, zakończone trafieniem imitatora. Strzelania doświadczalne wykonywano zarówno z zerwaniem śledzenia, jak i doprowadzając do rażeniem celu. Podczas badań do imitatora MJ-7 ”Szogun” wystrzelono łącznie 7 rakiet bojowych.
W przypadku uruchomienia seryjnej produkcji, możliwe będzie wykorzystanie ”Szoguna” do innych zastosowań wojskowych i cywilnych, co da podstawy do stworzenia krajowej rodziny środków bezzałogowych.
Konstrukcja:
Średniopłat o konstrukcji kompozytowej.
Usterzeniem motylkowe (układ V, usterzenie Rudlickiego).
Podwozie klasyczne stałe. Istnieje możliwość startu z wyrzutni lub w sposób klasyczny oraz lądowania na spadochronie lub klasycznie.
Wyposażenie- pod skrzydłami znajdują się punkty mocowania odbijaczy radarowych, urządzenia odzewowego, pasków zakłócających- dipoli, nadajników zakłóceń radiolokacyjnych, flar (pułapek zakłócających), smugaczy podczerwieni, aparatury dymotwórczej, reflektora i odbijaczy laserowych.
System sterowania i nawigacji- cyfrowy autopilot zapewniający wykonywanie lotu autonomicznego, zdalne sterowanie (rezerwowe).
Silnik- dwucylindrowy, dwusuwowy o mocy 11,7 kW (16 KM).
Dane techniczne MJ-7 (wg [1]):
Rozpiętość- 3,16 m, długość- 1,97 m.
Masa własna- 23 kg, masa ładunku- 6 kg, masa startowa- ok. 30 kg.
Prędkość max z podwoziem kołowym (start z ziemi)- 216 km/h, prędkość max bez podwozia (start z wyrzutni)- 270 km/h, zakres prędkości przelotowych- 100-250 km/h, zasięg- 200 m, czas lotu- 1 h.
Galeria
Źródło:
[1] Kiński A. ”Szogun- propozycja dla przeciwlotników”. Nowa Technika Wojskowa nr 5/2009.[2] ”Szogun nad Wickiem”. ”Altair. Agencja lotnicza Sp. z o.o.”
[3] ”WITU na XVII MSPO”. Nowa Technika Wojskowa nr 9/2009.