Eurocopter EC 225 "Super Puma" Mk II, 1978
(Aérospatiale AS 332 "Super Puma")
Wytwórnia Aérospatiale chcąc w przyszłości zapewnić sobie zamówienia na śmigłowce Aérospatiale SA 330 "Puma" i rozszerzyć ich zastosowanie (np. do zaopatrywania platform wiertniczych na morzu), podjęła w 1974 r. prace modernizacyjne. Prototyp nowej wersji oznaczonej SA 332 "Super Puma" dokonał pierwszego lotu we 13.09.1978 r.
Podstawową różnicą pomiędzy śmigłowcami "Puma" a "Super Puma" było zastosowanie nowych turbinowych silników śmigłowcowych Turbomeca "Makila". Charakteryzowały się one większą mocą (moc startowa 1 325 kW) i mniejszym o 20 % zużyciem paliwa w porównaniu do silnika "Turmo IVC". Miały ponadto dłuższy resurs, modułową konstrukcję, stosunkowo prostą eksploatację i wysoką niezawodność. W konstrukcji śmigłowca zastosowano również wiele nowych osiągnięć technologicznych- wszystko w celu podniesienia osiągów.
Wirnik główny śmigłowca przyjęto taki jak w wersji SA 330L. Wprowadzona została nowa przekładnia główna o elastycznym zawieszeniu o konstrukcji modułowej. Kadłub śmigłowca "Super Puma" różnił się nieznacznie od kadłuba wersji SA 334L. Zastosowano nowe wloty powietrza umożliwiające loty w warunkach oblodzenia, inne osłony silników oraz płetwę ogonową. Przód kadłuba został nieco przedłużony. Zmodyfikowano podwozie. Dzięki tym zmianom, osiągi śmigłowca przy nie zmienionym w zasadzie udźwigu znacznie wzrosły.
W Polsce.
Loty zapoznawcze na śmigłowcu Aérospatiale AS332 "Super Puma" wykonywał gen. bryg. pil. Dariusz Wroński. W czerwcu 2003 r., podczas ćwiczeń BALTOPS 2003, polscy piloci wykonywali loty zapoznawcze na szwedzkich śmigłowcach Hkp 10 (AS.332M1 "Super Puma") z jednostki 2 Hkpbat.
W styczniu 2006 r. miał zostać rozstrzygnięty przetarg na śmigłowce dla najważniejszych osób w Polsce: prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu. O zamówienie rywalizowały śmigłowce: AgustaWestland EH-101, AgustaWestland AB139, Eurocopter EC-225 ”Super Puma Mk II”, Eurocopter NH-90, Sikorsky S-92A, Mil Mi-171, Boeing CH-47F ”Chinook”. Komisja konkursowa wskazała na śmigłowiec AgustaWestland EH-101, to jednak zaproponowana przez producenta cena okazała się zbyt wysoka dla budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.
Konstrukcja:
Dane techniczne:
Galeria
Źródło:
[1] ms ”Który dla VIP-ów?”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] (SBW) ”Śmigłowiec dla VIP”. Lotnictwo nr 11/2005.
[3] "25 Brygada Kawalerii Powietrznej".
[4] Gurgurewicz P. "BALTOPS w Babich Dołach". Skrzydlata Polska, nr 7/2003.
[2] (T.K.) "Wielozadaniowy śmigłowiec transportowy Aérospatiale SA 332 Super Puma". Skrzydlata Polska nr 14/1979.