Eurocopter EC 225 "Super Puma" Mk II, 1978
(Aérospatiale AS 332 "Super Puma")

Śmigłowiec wielozadaniowy. Francja / Niemcy.
Śmigłowiec AS 332M "Super Puma" ze 125 Dywizjonu Republic of Singapore Air Force. (Źródło: U.S. Navy).

Wytwórnia Aérospatiale chcąc w przyszłości zapewnić sobie zamówienia na śmigłowce Aérospatiale SA 330 "Puma" i rozszerzyć ich zastosowanie (np. do zaopatrywania platform wiertniczych na morzu), podjęła w 1974 r. prace modernizacyjne. Prototyp nowej wersji oznaczonej SA 332 "Super Puma" dokonał pierwszego lotu we 13.09.1978 r.

Podstawową różnicą pomiędzy śmigłowcami "Puma" a "Super Puma" było za­stosowanie nowych turbinowych silników śmigłowcowych Turbomeca "Makila". Cha­rakteryzowały się one większą mocą (moc startowa 1 325 kW) i mniejszym o 20 % zużyciem paliwa w porównaniu do silnika "Turmo IVC". Miały ponadto dłuższy re­surs, modułową konstrukcję, stosunkowo prostą eksploatację i wysoką niezawodność. W konstrukcji śmigłowca zastosowano również wiele nowych osiągnięć technologicznych- wszystko w celu podniesienia osiągów.

Wirnik główny śmigłowca przyjęto taki jak w wersji SA 330L. Wprowa­dzona została nowa przekładnia główna o elastycznym zawieszeniu o konstrukcji modułowej. Kadłub śmigłowca "Super Puma" różnił się nieznacznie od kadłuba wersji SA 334L. Zastosowano nowe wloty powietrza umożliwiające loty w warunkach oblodzenia, inne osłony silników oraz płetwę ogonową. Przód ka­dłuba został nieco przedłużony. Zmodyfikowano podwozie. Dzięki tym zmianom, osiągi śmigłowca przy nie zmie­nionym w zasadzie udźwigu znacznie wzrosły.

W Polsce.

Loty zapoznawcze na śmigłowcu Aérospatiale AS332 "Super Puma" wykonywał gen. bryg. pil. Dariusz Wroński. W czerwcu 2003 r., podczas ćwiczeń BALTOPS 2003, polscy piloci wykonywali loty zapoznawcze na szwedzkich śmigłowcach Hkp 10 (AS.332M1 "Super Puma") z jednostki 2 Hkpbat.

W styczniu 2006 r. miał zostać rozstrzygnięty przetarg na śmigłowce dla najważniejszych osób w Polsce: prezydenta, premiera oraz marszałków Sejmu i Senatu. O zamówienie rywalizowały śmigłowce: AgustaWestland EH-101, AgustaWestland AB139, Eurocopter EC-225 ”Super Puma Mk II”, Eurocopter NH-90, Sikorsky S-92A, Mil Mi-171, Boeing CH-47F ”Chinook”. Komisja konkursowa wskazała na śmigłowiec AgustaWestland EH-101, to jednak zaproponowana przez producenta cena okazała się zbyt wysoka dla budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Galeria

  • Prototyp śmigłowca Aérospatiale SA 332 ”Super Puma”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 14/1979).

Źródło:

[1] ms ”Który dla VIP-ów?”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] (SBW) ”Śmigłowiec dla VIP”. Lotnictwo nr 11/2005.
[3] "25 Brygada Kawalerii Powietrznej".
[4] Gurgurewicz P. "BALTOPS w Babich Dołach". Skrzydlata Polska, nr 7/2003.
[2] (T.K.) "Wielozadaniowy śmigłowiec transportowy Aérospatiale SA 332 Super Puma". Skrzydlata Polska nr 14/1979.

blog comments powered by Disqus