Embraer "Legacy 600", 2001
(EMB-135BJ)
Samolot Embraer ”Legacy 600” (początkowo nazwany oznaczenie ”Legacy”, które zmieniono w 2005 r. na ”Legacy 600”). jest dyspozycyjną wersją samolotu pasażerskiego Embraer EMB-135. Był pierwszym produktem brazylijskiej wytwórni na rynku samolotów dyspozycyjnych. Jako pierwszy do standardu dyspozycyjnego przebudowany został samolot EMB-135. Oblot maszyny w wersji EMB-135BJ miał miejsce 31.03.2001 r. Wersja ta otrzymała nowe skrzydła o zwiększonej rozpiętości wyposażone w winglety oraz dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu nawet z 10 pasażerami uzyskuje zasięg ponad 6000 km. Prototyp EMB-135BJ został zaprezentowany podczas targów w Farnborough w 2002 r., gdzie spotkał się z dużym zainteresowaniem potencjalnych nabywców.
Pierwszy EMB-135BJ zbudowany od podstaw jako ”Legacy” był początkowo maszyną demonstracyjną wytwórni, a później pod wojskowym oznaczeniem VC-99C służył do przewozu VIP-ów w Brazylijskich Siłach Powietrznych. Oferta producenta obejmuje dwie wersje samolotu. Obok luksusowej ”Executive Legacy” dostępna jest również nieco uboższa odmiana ”Legacy Corporate Shuttle”- nieznaczna modyfikacja EMB-135, polegającą na podwyższeniu standardu wyposażenia kabiny pasażerskiej. Samolot oferowany jest w konfiguracji 19-miejscowej (również w wersji z 37 fotelami). Jednym z pierwszych odbiorców ”Legacy Corporate” był amerykański operator Indigo, który w grudniu 2001 r. zamówił 25 egz.
Pierwszy Embraer ”Executive Legacy” trafił do Arabii Saudyjskiej 16.12.2002 r. Samoloty ”Legacy 600” używane były w Rosji oraz w lotnictwie wojskowym Grecji, Nigerii, Indii.
Do 2007 r. powstało ponad 80 egz. samolotów ”Legacy 600”, a roczna produkcja wynosi ok. 30 egz.
W Polsce.
W latach 2000-nych samolot dyspozycyjny Embraer ”Legacy 600” był jednym z konkurentów w przetargu na nowe samoloty VIP dla Polskich Sił Powietrznych.
W 2013 r. użytkowany był w Polsce samolot dyspozycyjny Embraer EMB-135BJ "Legacy 600" o znakach rejestracyjnych SP-DLB.
Konstrukcja:
Pasażerów- 13-18.
Napęd- 2 silniki Rolls Royce (dawniej Allison) AE3007 w wersji A1E o ciągu 34,5 kN lub A1P o ciągu 33 kN każdy.
Dane techniczne ”Legacy 600” (wg [1]):
Rozpiętość- 21,0 (wg [2]- 21,2) m, długość- 26,32 (wg [2]- 26,33) m, wysokość- 6,76 (wg [2]- 6,75) m.
Masa własna- 13612 (wg [2]- 13675) kg, masa ładunku max- 2402 (wg [2]- 2325) kg, masa do lądowania max- 18516 (wg [2]- 18500) kg, masa startowa max- 22520 (wg [2]- 22500) kg.
Prędkość przelotowa max- 850 km/h, prędkość przelotowa- 785 km/h, czas wznoszenia na 11000 m- 21', pułap- 12500 m, zasięg max- 6000 km.
Źródło:
[1] Bondaryk P. ”Embraer Legacy 600”. Lotnictwo nr 3/2007.[2] Petrykowski M., Kazakowski T. ”Odrzutowiec z dżungli”. Lotnictwo nr 1 i 2/2006.