Embraer EMB-195 (ERJ-195), 2004
(ERJ-190-200)
Rodzina EMB-170/EMB-190 okazała się na rynku lotniczym prawdziwym hitem. Do końca czerwca 2006 r. uzyskano 455 potwierdzonych zamówień oraz 442 opcje na rodzinę dużych Embraerów, w tym: EMB-190- 250 zamówienia/286 opcji, EMB-195- 206/40.
W Polsce.
W dniu 25.04.2003 r. Polskie Linie Lotnicze ”Lot” złożył zamówienie na 10 maszyn Embraer 170 z opcją na 11 dalszych. Umowa objęła możliwość zmiany typu na model Embraer 190 lub Embraer 195.
W styczniu 2008 r. Polskie Linie Lotnicze ”Lot” złożyły zamówienie na 4 samoloty Embraer 195 (Embraer 190-200LR). Pierwszy z nich, zarejestrowany jako SP-LNA, został dostarczony 11.04.2011 r., a drugi (SP-LNB) przyleciał 26.06., trzeci (SP-LNC) przybył 28.08.2011 r. Kolejny z zamówionych samolotów (SP-LND) został dostarczony 26.02.2012 r.
Kolejne dwa samoloty zostały wyleasingowane, a nie zamówiona jak pierwsze cztery. Piąty Embraer 195 (SP-LNE) został dostarczony 30.11.2012 r., natomiast szósty (SP-LNF)- 26.02.2013 r.
Konstrukcja:
Pasażerów- 106-118.
Napęd- 2 silniki turbowentylatorowe General Electric CF34-10E o ciągu 80,08 kN każdy.
Dane techniczne Embraer 195 (wg [2]):
Rozpiętość- 28,72 m, długość- 36,65 m, wysokość- 10,28 m.
Masa ładunku max- 13530 kg, masa operacyjna- 28970 kg, masa startowa max (wersja STD)- 48790 kg, masa startowa max(wersja LR)- 50790 kg, masa do lądowania max- 45000 kg.
Źródło:
[1] Petrykowski M. Kozakowski T. ”Polska rodzina dużych Embraerów”. Lotnictwo nr 10/2006.[2] Głowacki B. Sobczak G. ”Embraer 170 pierwszy LOT”. Lotnictwo nr 4/2004.
[3] "SP-LNE dołącza do floty LOT-u". Lotnicza Polska -.