Embraer EMB-190 (ERJ-190), 2004
(ERJ-190-100)

Samolot pasażerski. Brazylia.
Samolot komunikacyjny Embraer EMB-190 (ERJ-190) w barwach linii lotniczych JetBlue Airways. (Źródło: Marcin Jagodziński- ”Galeria lotnicza Marcina Jagodzińskiego”).

W 1997 r. firma Embraer zaprezentowała projekt nowej maszyny komunikacji lokalnej oznaczony Embraer EMB-170. Pierwotnie samolot ten miał być przedłużoną wersją Embraer ERJ-145. W 1999 r. rozpoczęto prace nad samolotem, oznaczonym początkowo jako ERJ-170. W odróżnieniu od ERJ-145, w którego konstrukcji wykorzystano elementy kadłuba turbośmigłowego EMB-120, ERJ-170 miał zostać opracowany od podstaw. Wraz z modelem ERJ-170 powstała cała rodzina samolotów o różnych pojemnościach: od 70-miejscowego ERJ-170, poprzez 98-miejscowego Embraer ERJ-190-100 (później otrzymał symbol Embraer ERJ-190), aż do mieszczącego 108 pasażerów Embraer EMB-190-200 (później otrzymał symbol Embraer ERJ-195). Dodatkowo opracowywano jeszcze jeden samolot- 78-miejscowy Embraer ERJ-175.

Pierwszy prototyp został oblatany 12.03.2004 r.

Rodzina EMB-170/EMB-190 okazała się na rynku lotniczym prawdziwym hitem. Do końca czerwca 2006 r. uzyskano 455 potwierdzonych zamówień oraz 442 opcje na rodzinę dużych Embraerów, w tym: EMB-190- 250 zamówienia/286 opcji, EMB-195- 206/40.

W Polsce.

W dniu 25.04.2003 r. Polskie Linie Lotnicze ”Lot” złożył zamówienie na 10 maszyn Embraer 170 z opcją na 11 dalszych. Umowa objęła możliwość zmiany typu na model Embraer 190 lub Embraer 195. W 2004 r. przewidywano, że samoloty Embraer 190 na pewno znajdą się także we flocie PLL ”Lot”. Nie wiadomo było, ile ich będzie. Decyzja o tym, jakie samoloty będą zakupione w drugiej transzy, miała być podjęta w połowie 2006 r.

Konstrukcja:
Pasażerów- 94-106.

Napęd- 2 silniki turbowentylatorowe General Electric CF34-10E o ciągu 80,08 kN każdy.

Dane techniczne Embraer 190 (wg [2]):
Rozpiętość- 28,72 m, długość- 36,24 m, wysokość- 10,28 m.
Masa ładunku max- 12720 kg, masa operacyjna- 28080 kg, masa startowa max (wersja STD)- 47790 kg, masa startowa max(wersja LR)- 50300 kg, masa do lądowania max- 43000 kg.
Prędkość przelotowa- 0,82 Ma, czas wznoszenia na FL350- 15', zasięg- 4074 km.

Źródło:

[1] Petrykowski M. Kozakowski T. ”Polska rodzina dużych Embraerów”. Lotnictwo nr 10/2006.
[2] Głowacki B. Sobczak G. ”Embraer 170 pierwszy LOT”. Lotnictwo nr 4/2004.
blog comments powered by Disqus