Embraer EMB-170 (ERJ-170), 2002

Samolot pasażerski. Brazylia.
Samolot komunikacyjny Embraer EMB-170, nr rejestracyjny SP-LIA, w barwach Polskich Linii Lotniczych ”Lot”. (Źródło: Andrzej Szewczyk- ”szewo.com”).

W 1997 r. firma Embraer zaprezentowała projekt nowej maszyny komunikacji lokalnej oznaczony Embraer EMB-170 (wg [2]- pierwsze prace rozpoczęto w 1998 r., oficjalne rozpoczęcie programu ogłoszono w 1999 r.). Pierwotnie samolot ten miał być przedłużoną wersją Embraer ERJ-145. W maju 1999 r. rozpoczęto prace nad samolotem, oznaczonym początkowo jako ERJ-170. W odróżnieniu od ERJ-145, w którego konstrukcji wykorzystano elementy kadłuba turbośmigłowego EMB-120, ERJ-170 miał zostać opracowany od podstaw. Wraz z modelem ERJ-170 powstała cała rodzina samolotów o różnych pojemnościach: od 70-miejscowego ERJ-170, poprzez 98-miejscowego Embraer ERJ-190-100 (później otrzymał symbol Embraer ERJ-190), aż do mieszczącego 108 pasażerów Embraer EMB-190-200 (później otrzymał symbol Embraer ERJ-195). Dodatkowo opracowywano jeszcze jeden samolot- 78-miejscowy ERJ-175. W opracowaniu i produkcji samolotu uczestniczą również firmy: Latecoere (Francja), Gamesa (Hiszpania), konsorcjum Embraer/ Kawasaki/Sonaca (Japonia).

W połowie 2001 r. rozpoczęto montaż pierwszego prototypu, który został oblatany 19.02.2002 r., natomiast 9.04.2002 r. oblatano drugi prototyp, a 25 maja trzeci. Łącznie zbudowano 7 prototypów. Próby w locie zakończono pod koniec 2003 r. Wytwórnia zrezygnowała z oznaczania nowego samolotu skrótem ERJ (Embraer Regional Jet). Uznano, że ze względu na zasięg, jakim dysponuje nowy samolot (ok. 2500 km), nie jest on wyłącznie samolotem regionalnym. 19.04.2003 r. oblatano pierwszy seryjny egzemplarz Embraera 170. Pierwszy samolot został dostarczony amerykańskim liniom lotniczym US Airways w dniu 6.03.2004 r. Rodzina EMB-170/EMB-190 okazała się na rynku lotniczym prawdziwym hitem. Do końca czerwca 2006 r. uzyskano 455 potwierdzonych zamówień oraz 442 opcje na rodzinę dużych Embraerów, w tym: EMB-170 144 zamówienia/116 opcji, EMB-175 22 zamówienia. Setny EMB-170 oblatany został w październiku 2005 r.

W Polsce.

W dniu 25.04.2003 r. Polskie Linie Lotnicze ”Lot” złożył zamówienie na 10 maszyn Embraer 170-100 z opcją na 11 dalszych. Umowa objęła możliwość zmiany typu na model Embraer 190 lub Embraer 195. Sześć z nich dostarczono w 2004 r., pierwszy 8.03.2004 r., a resztę w 2005 r. (o znakach: SP-LDA, -LDB, -LDC, -LDD, -LDE, -LDF, -LDG, -LDH, -LDI, -LDK). PLL ”Lot” był pierwszym europejskim odbiorcą EMB-170. Samoloty wprowadzone zostały do eksploatacji od końca 17.03.2004 r. W 2006 r. rozpoczęto eksploatację większej wersji Embraer 170-200. W latach 2006-2007 dostarczono 6 egz.

W 2015 r. rejestru zostały wykreślone 3 samoloty Embraer 170 (SP-LDA, SP-LDB i SP-LDC), które były w leasingu opera­cyjnym i zostały zwrócone właści­wym firmom leasingowym.

Konstrukcja:
Dolnopłat o konstrukcji metalowej, z niewielką ilością elementów kompozytowych. Pasażerów- 70-78.
Skrzydła wyposażone są w winglety.
Podwozie trójpodporowe z przednim podparciem (wózki dwukołowe), chowane w locie.

Napęd- 2 silniki turbowentylatorowe General Electric CF34-8E o ciągu 62,28 kN każdy.

Dane techniczne Embraer 170 (wg [2]):
Rozpiętość- 26,0 m, długość- 29,9 m, wysokość- 9,67 m.
Masa ładunku max- 8660 kg, masa operacyjna- 20940 kg, masa startowa max (wersja STD)- 35990 kg, masa startowa max(wersja LR)- 37200 kg, masa do lądowania max- 32800 kg.
Prędkość przelotowa- 0,82 Ma, czas wznoszenia na FL350- 16', zasięg- 3704 km.

Źródło:

[1] Petrykowski M. Kozakowski T. ”Polska rodzina dużych Embraerów”. Lotnictwo nr 10/2006.
[2] Głowacki B. Sobczak G. ”Embraer 170 pierwszy LOT”. Lotnictwo nr 4/2004.
[3] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.
blog comments powered by Disqus