Embraer EMB-135 (ERJ-135/ERJ-140), 1998

Samolot pasażerski. Brazylia.
Samolot pasażerski Embraer ERJ-135 linii lotniczych Cirrus Airlines. (Źródło: Krzysztof Godlewski- ”airfoto.pl”).

We wrześniu 1997 r. firma Embraer (Empresa Brasileira de Aeroánutica SA) ogłosiła rozpoczęcie prac nad skróconą wersją samolotu Embraer EMB-145 (ERJ-145). Prototyp samolotu Embraer EMB-135ER, powstał z przebudowy pierwszego latającego EMB-145, pierwszy lot wykonał 4.07.1998 r. Samolot oferowany był dotychczas w dwóch podstawowych wariantach: EMB-135ER i EMB-135LR. Pierwsze zamówienia złożyły American Eagle w 1998 r. (75 zamówień oraz 75 opcji) oraz Expressjet (25 zamówień oraz 25 opcji). ERJ-135 szybko zdobył sobie popularność wśród potencjalnych klientów: do końca 1998 r. wytwórnia uzyskała 145 zamówień. Pierwszy egzemplarz seryjny EMB-135 dostarczono w 1999 r. Samoloty EMB-135 zostały zakupione się również przez linie z innych państw, m.in.: Irlandii, Wielkiej Brytanii, Zimbabwe. Samoloty EMB-135 znalazły się na wyposażeniu sił powietrznych Belgii, Grecji.

W odpowiedzi na zapotrzebowanie odbiorców z USA Embraer opracował model pod względem pojemności pośredni między EMB-135 a EMB-145. Samolot otrzymał handlowe oznaczenie Embraer ERJ-140 oraz oficjalne EMB-135KE. Pierwszy egzemplarz powstał z przebudowy pierwszego EMB-135 (i zarazem pierwszego EMB-145). Prototyp oblatany został 27.06.2000 r., zaś do linii lotniczych, na terenie USA, trafił udoskonalony wariant EMB-135K. ERJ-140, który powstał na w odpowiedzi na specyficzne zapotrzebowanie rynku amerykańskiego, należał do najmniej popularnych regionalnych konstrukcji Embraera- do połowy 2005 r. dostarczono 74 egz. z 94 zamówionych.

Dyspozycyjną wersją samolotu pasażerskiego Embraer EMB-135 jest samolot Embraer ”Legacy 600”.

W Polsce.

W Polsce użytkowane są samoloty pasażerskie rodziny Embraer ERJ.

Konstrukcja:
Pasażerów EMB-135LR- 37, EMB-135KL (ERJ-140)- 44.

Napęd- 2 silniki turbowentylatorowe:
- EMB-135ER- Rolls-Royce (Allison) AE 3007A3 o ciągu 32 kN każdy,
- EMB-135LR i EMB-135KL/ERJ-140- Rolls-Royce AE3007A1/3 o ciągu 33,7 kN każdy.

Dane techniczne EMB-135LR (wg [3]):
Rozpiętość- 20,04 m, długość- 26,33 m, wysokość- 6,75 m, powierzchnia nośna- 51,18 m2.
Masa własna- 11420 kg, udźwig handlowy- 4580 (wg [2]- 4500) kg, masa do lądowania max- (wg [2]- 18500) kg, masa startowa max- 20000 kg.
Prędkość operacyjna- (wg [2]- 0,78 Ma), prędkość przelotowa- 833 km/h, pułap- 11278 m, zasięg max- 3145 (wg [2]- 3240) km.

Dane techniczne EMB-135KL/ERJ-140 (wg [2]):
Rozpiętość- 20,04 m, długość- 28,45 m, wysokość- 6,75 m, powierzchnia nośna- 51,18 m2.
Masa własna- 11800 kg, udźwig handlowy- 5300 kg, masa do lądowania max- 18700 kg, masa startowa max- 21100 kg.
Prędkość operacyjna- 0,78 Ma, prędkość przelotowa max- 833 km/h, zasięg max- 3000 km.

Dane techniczne EMB-140LR (wg [3]):
Rozpiętość- 20,04 m, długość- 28,45 m, wysokość- 6,75 m.
Masa własna- 11740 kg, udźwig handlowy- 5360 kg, masa startowa max- 21100 kg.
Prędkość przelotowa- 833 km/h, pułap- 11287 m, zasięg max- 3019 km.

Źródło:

[1] Bondaryk P. ”Embraer Legacy 600”. Lotnictwo nr 3/2007.
[2] Petrykowski M., Kazakowski T. ”Odrzutowiec z dżungli”. Lotnictwo nr 1 i 2/2006.
[3] Głowacki B., Sobczak G. ”Współczesne samoloty pasażerskie”. Wydawnictwo Lampart. Warszawa 2002.
blog comments powered by Disqus