Dux 1912, 1912

Samolot pionierski, wojskowy. Rosja.
Samolot pionierski i wojskowy Dux 1912. (Źródło: archiwum).

Samolot Dux 1912 został zbudowany w moskiewskiej firmie Dux. Była to zmodyfikowana wersja samolotu Farman VII. Posiadał powiększony górny płat i zmodyfikowany dźwigar kadłuba w tylnej części i ster. Osiągi były lepsze niż oryginalnego Farmana VII. W dniu 27.08.1912 r. na konkursie samolotów wojskowych w Moskwie samolot zdobył drugą nagrodę. Jednak lotnictwo wojskowe zamówiło standardowe samoloty Farman VII, nie wyrażając zainteresowania tą obiecującą modyfikacją.

W Polsce.

Podczas konkursu samolotów wojskowych w Moskwie, pilotem samolotu Dux 1912 był Polak, znany pilot-oblatywacz pracujący w firmie Dux, Adam Haber-Włyński (A.M. Gaber-Vlynskij).

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat.
Kadłub kratownicowy bez pokrycia. Miejsce pilota odkryte, nie obudowane.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rotacyjny o mocy 51 kW (70 KM).

Dane techniczne Dux 1912 (wg [2]):
Rozpiętość- 12,7 m, długość- 9,0 m, powierzchnia nośna- 30,0 m2.
Masa własna- 345 kg, masa całkowita- 600 kg.
Prędkość max- 86 km/h.

Źródło:

[1] ”Wikipedia- wolna encyklopedia”. Hasło- Adam Haber-Włyński.
[2] ”Russian Aviation Museum”
blog comments powered by Disqus