Drzewiecki "Canard", 1913

Samolot pionierski. Polska / Francja.
Samolot pionierski Drzewiecki ”Canard” wystawiony na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu. (Źródło: archiwum).

Samolot zaprojektował w 1911 r. Stefan Drzewiecki wg koncepcji opatentowanej w 1909 r. Budowę samolotu zrealizowała firma P. Ratmanoff w Paryżu. W jesieni 1912 r. budowę samolotu ukończono i w październiku samolot został wystawiony na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu. Ze względu na układ kaczki nazwano go ”Canard” (”Kaczka”). Odpowiednio dobrane profile obu płatów i kąty ich zaklinowania względem kadłuba zapewniły samolotowi bardzo dobrą stateczność podłużną. Umieszczenie zbiorników paliwa i oleju w środku ciężkości zabezpieczało przed zmianami wyważenia podczas lotu.

Sterowanie podłużne odbywało się przez sterowanie silnikiem. Zwiększenie mocy silnika powodowało wznoszenie samolotu, a zmniejszenie prędkości obrotowej silnika- opadanie lotem ślizgowym. Podczas startu pilot posługiwał się tylko dźwignią sterowania silnikiem. Do ustalenia wyważenia podłużnego samolotu służyło pokrętło, przestawiające, za pomocą mechanizmu śrubowego, kąt nastawienia przedniego płata. Do sterowania poprzecznego służyły dwie dźwignie, zmieniające kąt natarcia poszczególnych połówek przedniego płata w dopuszczalnych granicach. Dwa stery kierunku były wychylane pedałami; napęd każdego steru był niezależny, co pozwalało na używanie ich do zmiany kierunku lotu oraz- przy jednoczesnym wychyleniu w przeciwne strony - jako hamulców aerodynamicznych, służących do zwiększenia opadania podczas podejścia do lądowania.

Próby w locie samolotu ”Canard” odbyły się w Chartres wiosną 1913 r. Piloci niechętnie wykonywali loty na samolocie, ze względu na nietypowy system sterowania. Gdy wystąpiły kłopoty z silnikiem loty zostały przerwane.

W końcu 1913 r. Drzewiecki zaprojektował ulepszoną wersję samolotu. Wiosną 1914 r. przystąpiono do budowy tego samolotu, którą zakończono w czerwcu. 18.06.1914 r. podczas prób w locie zginął na nim mjr Felix.( Wg [1]- po przeprowadzeniu badań technicznych modelu, na wiosnę 1914 r. przystąpiono do budowy tego samolotu, lecz wybuch l wojny światowej w sierpniu 1914 r. przerwał prace przy samolocie) .

Konstrukcja:
Samolot dwumiejscowy o konstrukcji drewnianej, w układzie kaczki.
Płat tylny- główny trapezowy, dwudźwigarowy, usztywniony drutami do koziołka na kadłubie i do podwozia, kryty płótnem. Płat przedni- sterowy prostokątny, ze ściętymi skośnie końcami, jednodźwigarowy z dźwigarkiem pomocniczym, zamocowany obrotowo na rurze przechodzącej przez kadłub, usztywniony drutami.
Kadłub o przekroju kwadratowym, drewniany, kratownicowy, wykrzyżowany drutami, kryty płótnem. Spód kadłuba pod silnikiem kryty blachą. Kabina odkryta.
Usterzenie pionowe składało się ze statecznika na kadłubie i sterów kierunku na końcach tylnych skrzydeł. Stery mogły być używane jako hamulce, gdy były jednocześnie wychylane w przeciwne strony. Usterzenie kryte płótnem.
Podwozie przednie dwukołowe z płozą drewnianą. Podwozie tylne dwukołowe wyposażone w dwie drewniane płozy.

Silnik- rzędowy Labor, o mocy nominalnej 52 kW (70 KM) i mocy startowej 59 kW (80 KM) umieszczony za środkiem kadłuba i napędzający śmigło pchające za pomocą długiego wału.
Wersja z 1914 r.- silnik Gnôme ”Monosoupape” o mocy 59 kW (80 KM).

Dane techniczne ”Canard” (wg [2]):
Rozpiętość- 9,0 m, rozpiętość płata przedniego- 5,6 m, długość- 8,6 m, wysokość- 2,8 m, powierzchnia nośna- 26 (8 + 18) m2.
Masa własna- 500 kg, masa użyteczna- 200 kg, masa całkowita- 700 (max- 750) kg.
Prędkość max- 105 km/h, prędkość przelotowa- 95 km/h, długotrwałość lotu- 5 h.

Dane techniczne ”Canard”, wersja z 1914 r. (wg [2]):
Rozpiętość- 9,0 m, powierzchnia nośna- 24,9 (8,5 + 16,4) m2.
Masa całkowita- 625 kg.

Galeria

  • ”Canard” podczas prób w Chartres na wiosnę 1913 r. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus