Dova DV-1 "Skylark"

Samolot sportowy ultralekki. Czechy/Kanada.
Ultralekki samolot sportowy Dova DV-1 ”Skylark” (OK-KUR 18). (Źródło: Copyright Bogdan Braniewski ”goraszka.info”).
Ultralekki samolot sportowy ”Skylark” został zbudowany w firmie Dova Aircraft. Jego rozwiązanie konstrukcyjne pozwala na produkcję i dostawy w postaci elementów prefabrykowanych. Prosta konstrukcja jego części umożliwia łatwy montaż przy użyciu minimum narzędzi. Przeznaczony jest do ekonomicznych (tanich) niedzielnych przelotów.

W Polsce.

Dystrybucją samolotu DV-1 ”Skylark” w Polsce zajmuje się firma Dova Aircraft Polska sp. z o.o.. Pierwszy samolot tego typu został sprowadzony do Polski dla prywatnego właściciela (na czeskich znakach OK-KUR 18). Drugi egzemplarz samolotu DV-1 był budowany z zestawu w Aeroklubie Śląskim przez Macieja Maca (wcześniej zbudował samolot Eol 2). W dniu 1.01.2007 r. w rejestrze znajdował się samolot DV-1 ”Skylark” o znakach SP-SASL.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat konstrukcji metalowej.
Skrzydło trapezowe, jednodźwigarowe z dźwigarem pomocniczym, na którym na zawiasach umieszczono lotki i klapy nośne. Końcówka skrzydła zakończona kompozytowym wingletem.
Kadłub o konstrukcji duralowej, półskorupowej. Osłony silnika laminatowe. Przekrój kadłuba w dolnej części prostokątny, w górnej eliptyczny. Kabina zakryta.
Usterzenie ogonowe typu T. Poziome o obrysie prostokątnym z jednoczęściowym sterem wysokości. Statecznik poziomy do pionowego przymocowany jest za pomocą śrub.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Wyposażenie: instalacja elektryczna, system ratowniczy Galaxy (GRS 450.8-2), zaczep do holowania szybowców.

Silniki- Rotax 912 lub Rotax 972S o mocy 74 kW (100 KM), opcjonalnie Rotax 914 Turbo lub BMW R 1100.

Dane techniczne MTOW 450 kg, silnik Rotax 912S (wg [1]):
Rozpiętość- 8,14 m, długość- 6,62 m, wysokość- 2,28 m, powierzchnia nośna- 9,44 m2.
Masa własna- 285 (wg [3]- 275) kg, masa użyteczna- 165 (wg [3]- 170) kg, max masa startowa- 450 kg, max masa startowa z systemem ratowniczym- 472,5 kg.
Prędkość dopuszczalna- 280 km/h, prędkość max- 240 km/h, prędkość ekonomiczna- (wg [3]- 210) prędkość przelotowa- 200 km/h, prędkość min.- 64 km/h, wznoszenie- 8 m/s, pułap- 3650 m, zasięg- 1200 km.

Źródło:

[1] Moczulski J. ”Skylark- pierwsze wrażenia.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[3] ”Dova Aircraft”
blog comments powered by Disqus