Dova DV-1 "Skylark"

W Polsce.
Dystrybucją samolotu DV-1 ”Skylark” w Polsce zajmuje się firma Dova Aircraft Polska sp. z o.o.. Pierwszy samolot tego typu został sprowadzony do Polski dla prywatnego właściciela (na czeskich znakach OK-KUR 18). Drugi egzemplarz samolotu DV-1 był budowany z zestawu w Aeroklubie Śląskim przez Macieja Maca (wcześniej zbudował samolot Eol 2). W dniu 1.01.2007 r. w rejestrze znajdował się samolot DV-1 ”Skylark” o znakach SP-SASL.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat konstrukcji metalowej.
Skrzydło trapezowe, jednodźwigarowe z dźwigarem pomocniczym, na którym na zawiasach umieszczono lotki i klapy nośne. Końcówka skrzydła zakończona kompozytowym wingletem.
Kadłub o konstrukcji duralowej, półskorupowej. Osłony silnika laminatowe. Przekrój kadłuba w dolnej części prostokątny, w górnej eliptyczny. Kabina zakryta.
Usterzenie ogonowe typu T. Poziome o obrysie prostokątnym z jednoczęściowym sterem wysokości. Statecznik poziomy do pionowego przymocowany jest za pomocą śrub.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.
Wyposażenie: instalacja elektryczna, system ratowniczy Galaxy (GRS 450.8-2), zaczep do holowania szybowców.
Silniki- Rotax 912 lub Rotax 972S o mocy 74 kW (100 KM), opcjonalnie Rotax 914 Turbo lub BMW R 1100.
Dane techniczne MTOW 450 kg, silnik Rotax 912S (wg [1]):
Rozpiętość- 8,14 m, długość- 6,62 m, wysokość- 2,28 m, powierzchnia nośna- 9,44 m2.
Masa własna- 285 (wg [3]- 275) kg, masa użyteczna- 165 (wg [3]- 170) kg, max masa startowa- 450 kg, max masa startowa z systemem ratowniczym- 472,5 kg.
Prędkość dopuszczalna- 280 km/h, prędkość max- 240 km/h, prędkość ekonomiczna- (wg [3]- 210) prędkość przelotowa- 200 km/h, prędkość min.- 64 km/h, wznoszenie- 8 m/s, pułap- 3650 m, zasięg- 1200 km.
Źródło:
[1] Moczulski J. ”Skylark- pierwsze wrażenia.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.[2] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[3] ”Dova Aircraft”