Douglas DF, lata 1930-te (?)

Latająca łódź pasażerska i transportowa. USA.
Latająca łódź pasażerska i transportowa Douglas DF lotnictwa radzieckiego. (Źródło: archiwum).

Dwusilnikowa, całkowicie metalowa, latająca łódź Douglas DF była wzorem w zakresie komfortu i wygody pasażerów.

Jedną łódź Douglas DF wyeksportowano do ZSRR. Przeznaczona była do eksploatacji na północnych liniach lotniczych. W sierpniu 1937 r. samolot wykonywał loty próbne. Następnie samolot przekazano do Gławsiewmorputi (Zarządu Północnej Drogi Morskiej), gdzie latał przez dłuższy okres czasu.

W Polsce.

Wiosną 1937 r. radziecki lotnik polarny polskiego pochodzenia- Zygmunt Aleksandrowicz Lewoniewski (brat polskiego lotnika- kpt. Józefa Lewoniewskiego, który poniósł śmierć 11.09.1933 r. podczas próby pobicia rekordu długości lotu w linii prostej na trasie Warszawa- Kazań- Swierdłowsk- Omsk- Krasnojarsk. Samolot PZL-19 uległ wypadkowi pod Kazaniem) testował w Sewastopolu zakupione w USA łódź latającą Douglas DF i samolot-amfibię Sikorsky S-43 ”Baby Clipper”.

Rodzice Zygmunta Lewoniewskiego (matka Teofila, ojciec Aleksander) pochodzili z Sokółki. W 1898 r. wyjechali do Petersburga w poszukiwaniu pracy. Młodszy syn państwa Lewoniewskich, Zygmunt urodził się w Sankt Petersburgu w Rosji 15.05.1902 r. W młodości mieszkał głównie w Sokółce. Pracował jako robotnik. Wziął udział po stronie bolszewików w rewolucji październikowej 1917 r. i wojnie domowej w Rosji. Od 1918 r. służył w Armii Czerwonej. Od 1921 r. służył w lotnictwie wojskowym. W 1928 r. został przeniesiony do rezerwy, po czym pracował jako instruktor w Nikołajewskiej Szkole Lotniczej organizacji paramilitarnej Osoawiachim, a od 1929 r. do 1933 r. jako naczelnik szkoły Osoawiachimu w Połtawie. Od wiosny 1933 r. pracował jako pilot w lotnictwie polarnym Gławsiewmorputi.

Zygmunt Lewoniewski wykonywał loty polarne również na samolotach Dornier ”Wal”, Consolidated ”Fleetster”, Tupolew ANT-25, Vultee V-1A, Sikorsky S-43 ”Baby Clipper”, Bołchowitinow DB-A.

Konstrukcja:
Górnopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 3 osoby, pasażerów- 32.
Skrzydło dwudźwigarowe wyposażone w chowane w locie pływaki stabilizujące.
Kadłub łodziowy, dwuredanowy o konstrukcji półskorupowej. Dzielił się na 7 wodoszczelnych przedziałów.

Instalacje: grzewczo-wentylacyjna.

Napęd- 2 silniki Wright R-1820-G2 ”Cyclone” o mocy 625 kW (850 KM).

Dane techniczne Douglas DF (wg [2]):
Rozpiętość- 28,9 m, długość- 21,1 m, powierzchnia nośna- 125,0 m2.
Masa własna- 7250 kg, masa startowa- 12900 kg.
Prędkość max- 286 km/h, prędkość przelotowa- 257 km/h, pułap- 4350 m.

Źródło:

[1] "Герои страны"
[2] Pietrow G. ”Gidrosamoljety i ekranopłany Rossjj 1910-1999”. Wydawnictwo Rusawia 2000.
blog comments powered by Disqus