Dornier Do-28D / Do-128 "Skyservant", 1966

Samolot wielozadaniowy (pasażerski, transportowy, patrolowy). Niemcy.
Samolot wielozadaniowy Dornier Do-28. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

Ośmiomiejscowy samolot wielozadaniowy Dornier Do-28 został opracowany w niemieckiej firmy Dornier Flugzeugwerke GmbH pod koniec lat 1950-tych na podstawie wcześniejszej konstrukcji wytwórni Dornier Do-27. Prototyp został oblatany 29.04.1959 r. Produkowany był seryjnie w dwóch wersjach Do-28A i Do-28B. Samolot tworzony był z myślą m.in. o rynkach afrykańskich, stąd szczególną uwagę zwrócono na trwałość i niezawodność konstrukcji oraz możliwość operowania z krótkich pasów startowych.

W połowie lat 1960-tych firma Dornier otrzymał pomoc finansową od rządu niemieckiego i rozpoczęła prace nad większym samolotem transportowym o właściwościach STOL do przewozu 13 pasażerów. Prototyp samolotu nazwanego Do-28D "Skyservant" został oblatany 23.02.1966 r. Posiadał m.in. przekonstruowany kadłub o charakterystycznym przekroju prostokątnym, równie charakterystyczny sposób zamocowania silników do kadłuba, na pokład poza dwuosobową załogą zabierał do 12 pasażerów.

Prototyp wersji turbośmigłowej Do-28D-5 „Turbo-Skyservant" został oblatany 9.04.1978 r. Otrzymał silniki turbośmigłowe Avco Lycoming LTP-lOl-600, których moc zmniejszona została z 475 kW na 294 kW. Niewielki wzrost mocy zespołu napędowego pozwolił na pewne poprawienie osiągów. Zbudowano tylko prototyp.

W Polsce.

Znana polska rekordzistka szybowcowa- Marta Najfeld podczas studiów na Uniwersytecie Technicznym w Berlinie (TUB), na kierunku technika lotnicza i kosmiczna, odbywała praktykę w Niemieckim Instytucie Lotnictwa w Braunschweigu, gdzie przeprowadzała próby w locie na samolocie Dornier Do-128 (ok. 2003 r.).

W 2008 r. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie planowało pozyskanie z Grecji samolotu Dornier Do-28 ”Skyservant”. Samolot miał stać się częścią ekspozycji utworzonej z okazji 60. rocznicy powstania Sojuszu Północnoatlantyckiego i 10. rocznicy przystąpienia Polski do NATO.

Konstrukcja:
Górnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej. Załoga- 1- 2 osoby, pasażerów- 12 (możliwy jest transport 10 pasażerów w fotelach albo- w wersji desantowej- 12 na lekkich siedzeniach wzdłuż ścian. Wersja dyspozycyjna dostosowana jest do transportu 7 pasażerów. Po wymontowaniu foteli samolot może być używany do transportu ładunków  do 1000 kg).
Płat o obrysie prostokątnym. Strukturę nośną płata two­rzy dźwigar skrzynkowy, do którego przykręconych jest osiem segmentów nos­kowych (dwa zewnętrzne na każdym skrzydle wyposażone są w sloty) oraz dwie części spływowe. Płat mocowany jest w czterech punktach od góry do kadłuba. Na spływie skrzydła znajdują się lotki i sześciosegmentowe, dwuszczelinowe kla­py.
Kadłub półskorupowy.
Usterzenie poziome płytowe z klapkami wywa­żającymi. Podwozie w układzie klasycznym, stałe.

Napęd- 2 silniki, mocowane na niewielkich wysięgnikach z boków kadłuba:
- Do-28D-5 „Turbo-Skyservant"- turbośmigłowe Avco Lycoming LTP-lOl-600 o mocy 294 kW (400 KM) każdy.

Dane techniczne Do-28D-5 „Turbo-Skyservant" (wg [3]):
Rozpiętość- 15,55 m, długość- 11,41 m, wy­sokość- 3,9 m, powierzchnia nośna- 29,0 m2.
Masa własna- 2224 kg, masa startowa max- 4015 kg.
Prędkość przelo­towa- 335 km/h, pułap praktyczny- 9400 m, pułap praktyczny z jednym silni­kiem pracującym- 5220 m, zasięg ze zbiornikami o powiększo­nej pojemności- 2300 km.

Źródło:

[1] Najfeld M. ”Się studiuje,się lata...”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 1/2006.
[2] ”Pierwszy eksponat nowotworzonej kolekcji w Muzeum”. ”Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie”.
[3] T. K. "Samolot wielozadaniowy Dornier Do-28D-5 Turbo-Skyservant". Skrzydlata Polska nr 45/1978.

blog comments powered by Disqus