Dobrociński "Amator Experimental", ok. 1981

Amatorski samolot sportowy, ultralekki motoszybowiec. Polska.
Amatorski samolot sportowy (ultralekki motoszybowiec) Dobrociński ”Amator Experimental”. (Źródło: ”Polskie konstrukcje amatorskie”).

W połowie lat 1970-tych Tadeusz Dobrociński opracował amatorski samolot sportowy "Amator Experimental". Konstrukcja płatowca nawiązywała do samolotów "Ważka" i "Łątka".

Na początku 1975 r. gotowy był kadłub, usterzenie (jeszcze nie opłótnione), łoże silnika, podwozie i oprzyrządowanie kabiny. Gotowe były także elementy skrzydeł. Pierwotnie przewidywano, że samolot wykona pierwszy lot latem 1975 r. Wg [2]- pierwszy lot wykonał prawdopodobnie w 1983 r.

W październiku 1981 r. Tadeusz Dobrociński wyróżniony został na wystawie różnych konstrukcji amatorskich Moto-Sam-81 w Muzeum Techniki w Warszawie. Wyróżnienia otrzymał za wózek kołowo-napędowy do lotni oraz za ultralekki motoszybowiec ”Amator” (jeszcze nie oblatany?).

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła dwudźwigarowe wsparte pojedynczym zastrzałem z każdej strony. Lotki wpisane w obrys płata, od poło­wy rozpiętości do miejsca, gdzie część prosto­kątna przechodzi w zaokrąglone końcówki.
Kadłub belkowy o konstrukcji drewnianej. Kabina odkryta.
Podwozie jednotorowe, składające się z dwóch kół umieszczonych jedno za drugim. Koło przednie amortyzowane tylko pneumatykiem jest nienastawne, tylne zaś amortyzowane jest specjalnym waha­czem. Podwozie zostało prawdopodobnie zmodyfikowane i zbudowane w klasycznym układzie z dwoma kołami głównymi.

Wyposażenie- podstawowe przyrządy pokładowe.

Silnik- samochodowy Trabant 601 (zmodyfikowany) o mocy 22 kW (30 KM), zabudowany za plecami pilota. Śmigło pchające.

Dane techniczne "Amator Experimental" (wg [3]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 5,5 (wg [2]- 5,0) m, wysokość- 1,4 m, powierzchnia nośna- 10,0 m2.
Masa własna- 85 (wg [2]- 130) kg, masa całkowita- 185 kg.
Osiągi obliczeniowe: prędkość dopuszczalna- 110 km/h, prędkość max- 85 (wg [2]- 130) km/h, prędkość przelotowa- 65 km/h, prędkość lądowania- 48 km/h, prędkość minimalna- 45 (wg [2]- 60) km/h, doskonałość- 12.

Galeria

  • Samolot Dobrociński ”Amator Experimental”. Rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 9/1975).

Źródło:

[1] Wojciechowski J. ”Ultralekkie szybowce i samoloty”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
[2] ”Polskie konstrukcje amatorskie”
[3] Dmyszewicz M. "W pracowni wrocławskiego konstruktora-amatora. Od Pterodaktyla do RWD-5". Skrzydlata Polska nr 9/1975.

blog comments powered by Disqus